G uvernul a aprobat proiectul de hotărâre pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii,,Refacţie totală linia 116 Livezeni – Simeria între staţiile Merişor – Crivadia Fir 1 km 61+300 – 57+185 şi staţia Merişor liniile III dir. Fir I şi II dir. Fir II km 62+150 – 61 +300″ lucrare de utilitate publică de interes naţional.
”Intervalul studiat și propus pentru executarea lucrărilor de refacție totală este firul I, respectiv liniile directe (II și III) din stația Merișor. Urmare a traficului suportat de la ultima reparație capitală, elementele suprastructurii căii (șine, traverse,
material mărunt și prisma căii), au ajuns la un grad avansat de uzură, fiind depășită capacitatea de intervenție în puncte în cadrul lucrărilor. Șinele prezintă uzuri verticale și laterale în curbe la limita maximă admisă de reglementările specifice în vigoare. Conform ultimului recensământ al materialelor de cale, există în cale un număr mare de traverse de lemn, beton, traverse de lemn speciale pentru poduri necorespunzătoare. Declivitatea medie a liniei este de 16,7‰ iar declivitatea maximă este de peste 21 ‰. În curbe există defecte de ecartament – lărgiri, forțarea tirfoanelor pe exteriorul curbei, cumulat cu uzuri mari la rebordul plăcilor metalice pe firul exterior al curbei. Prisma căii a atins un grad de colmatare din cauza căreia nu mai este asigurată scurgerea apelor și nu mai se pot realiza burajele de întreținere în condiții normale, fiind afectată capacitatea drenantă și elasticitatea căii”, arată documentul.
Materialul mărunt de cale prezintă uzuri mecanice și degradări din coroziune astfel încât acesta nu mai asigură o prindere corespunzătoare. Porțiunea de linie propusă a se refacționa are ciclul de reparație capitală depășit.
”Față de o viteză de proiectare a liniei de 40 km/h, în prezent, pe majoritatea traseului se circulă cu restricție de viteză de 30 km/h, datorită stării necorespunzătoare a liniei. Scopul investiției îl reprezintă refacția liniei de cale ferată 116, fir 1, între stațiile Merișor și Crivadia între km 57+185 – km 61+300, respectiv refacția liniilor II și III directe din stația Merișor, în vederea îmbunătățirii condițiilor de transport pe calea ferată și sporirii siguranței circulației. Calea ferată reabilitată va deveni mai atractivă atât pentru
traficul de călători, cât și pentru cel de marfă. Lucrările de refacție propuse sunt necesare în vederea readucerii elementelor componente ale căii ferate la parametrii inițiali, în scopul asigurării circulației trenurilor în depline condiții de siguranță, cu vitezele de circulație și tonajele stabilite. Totodată, executarea acestor lucrări va conduce la reducerea cheltuielilor pentru întreținerea căii”, mai arată documentul.
Linia CF 116 Simeria – Livezeni, între stațiile Merișor și Crivadia este linie magistrală, interoperabilă, dublă, electrificată. A fost construită în anul 1870 și a avut ultima reparație capitală astfel: în 1976 intervalul cuprins între km 60+100 – km 62+150, în 1985 pe intervalul cuprins între km 59+600-60+000 și în 1988 pe porțiunea cuprinsă între km 57+200-59+600. Realizarea lucrării face parte din strategia de dezvoltare pe termen scurt, mediu și lung cuprinsă în Master Planul General de Transport aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666 din 14 septembrie 2016 ce are ca obiectiv asigurarea condițiilor pentru crearea unui sistem de transport eficient, sustenabil, flexibil si sigur, preocupare esentiala pentru dezvoltarea economică a României.
Lucrările au o valoare de 51.539.000 de lei, finanţarea obiectivului de investiţii se face din fonduri de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în limita sumelor prevăzute anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. Investiția are o durată de 18 luni.
Monika BACIU