Studenti din mai multe centre universitare au participat, la finele sãptãmânii trecute, la un concurs inedit, organizat de cei ce sunt pasionati de realitatea virtualã, calculatoare, programe virtuale si aplicatii pentru fotografii.
Totul a fãcut parte din evenimentul denumit generic Hackathon- UPet si, împãrtiti pe grupe, studentii au avut de efectuat fotografii unor obiective din Valea Jiului, pe care, ulterior le-au introdus într-un program realizând astfel realitãti augumentate.
„Este a treia editie a evenimentului Inovare, Creativitate, iar în acest an ne-am orientat spre partea de Hackathon, pentru cã anul trecut am organizat primul de acest fel si a avut succes. Am ales o temã un pic mai altfel decât cele abordate anterior, adicã fotogrametrie si realitate augumentatã”, a precizat prof.univ.habil.dr.ing. Monica Leba, coordonatoarea proiectului
De fapt, aceastã temã a pus la încercare si imaginatia si cunoasterea studentilor participanti, pentru cã fiecare a avut de gândit ceva inedit, dupã ce au mers efectiv în teren ca sã adune poze din diverse unghiuri.
„Fotogrametria este o tehnicã prin care se poate face scanarea 3D, folosind fotografii multiple din unghiuri diferite ale aceluiasi obiect si apoi, cu ajutorul unor softuri specializate, se reconstituie forma 3D a proiectuluI. Asta au avut de fãcut în prima etapã. Au avut sã îsi aleagã un obiectiv din campus, din oras, pe care sã îl fotografieze si apoi sã îl reconstituie 3D, dupã care, în etapa urmãtoare, intrã partea de creativitate. Ei trebuie sã gãseascã o posibilitate de a utiliza acel obiect într-o realitate augumentatã.
De exemplu: sã realizeze un curs specific pentru obiectul respectiv, iar în momentul în care, cu ajutorul telefonului, pozitionezi obiectul, acesta apare si câteva cuvinte despre el. Sau pot realiza chiar o animatie”, a mai completat Monica Leba.
Au venit aici studenti pasionati de astfel de realitãti, care au încercat sã fie cei mai buni, pentru cã, în zilele noastre, realitatea augumentatã pare o noutate, însã, specialistii vorbesc despre astfel de idei de mult timp. Cu astfel de aplicatii se pot face cursuri la care sã participi printr-un avatar, dar de acasã, poti merge în excursii, sau poti vizita obiective din întreaga lume.
„Este ceva nou, tehnologic vorbind, chiar dacã ideea e veche. Ideea este de pe la 1900 si un pic. Cu ideea aceasta a venit cel care a scris Vrãjitorul din Oz. Apoi, mai târziu, tehnologic, a început sã aparã ceva, pe la 1967 si efectiv pus în practicã a fost pusã în 1990, când s-a si inventat termenul de realitate augumentatã. Aceasta este prima realitate dintr-o serie de realitãti, care se terminã cu realitatea virtualã. Prin intermediul internetului, poti participa la un curs, prin intermediul unui avatar si, efectiv, poti sã si manipulezi obiectele puse la orã în jos”, afirmã doctorand Marius Leonard Olar, care a fãcut parte tot din rândul organizatorilor.
Cu realitãti de acest fel, cu idei si multã pasiune, studentii au luat parte la aceastã provocare. Fiecare era nerãbdãtor sã facã ceva inedit. „Este o provocare care mã motiveazã sã vreau mai mult de la mine. Lucrând asa, te dezvolti. Dai de probleme, iar rezolvându-le te depãsesti”, a spus unul dintre studentii
participanti la concurs.
„Mi se pare o provocare care pune în evidentã aptitudinile fiecãruia si care ne va uni pe toti timp de 24 de ore si sper sã reusim ceva. E o temã interesantã, nu grea, care este o provocare pentru fiecare. Nu a mai fãcut nimeni de aici asa ceva”, a mai adãugat o altã studentã.
Universitatea din Petrosani a fost gazda acestui eveniment si, la final, cei mai buni vor fi premiati.
„Am profitat de o finantare din partea Ministerului Educatiei Nationale si Cercetãrii Stiintifice, pentru o asemenea activitate, care ne-a sprijinit în atragerea tinerilor din tarã si din universitatea noastrã în dezvoltarea roboticii. Le asigurãm diplome si premii în bani si câstigã si prietenii ce se leagã între ei. De aceastã datã vin din Craiova, alba Iulia, Tîrgu Jiu, Timisoara si Arad”, a completat si prof univ dr habil ing Sorin Radu, rectorul Univeritãtii din Petrosani.
Elevii din licee vor fi atrasi si ei, pânã la finele acestui an, într-un astfel de proiect, iar cadrele universitare de la Petrosani vor sã gãseascã astfel cât mai multi tineri pasionati de realitãti de a cest gen. Sunt provocãri ale lumii moderne si toti cei care au smartphone pot gãsi astfel de aplicatii. Ultima, cea mai utilizatã, a fost sã scaneze bancnota pe 5 lei, în timpul festivalului George Enescu, moment în care, pe telefon apãrea o melodie a marelui compozitor.
Diana Mitrache