O pensionarã din Petrila era sã facã infarct când a primit factura la curent. Femeia nu se astepta la surprize, chiar dacã era vorba despre factura de regularizare, pentru cã stie cã de fiecare datã a dat citirea exactã a contorului de energie electricã. Dar, realitatea a fost socantã!
Constanta Iancu, de 78 de ani, a avut un adevãrat soc în momentul în care a primit factura de la Enel. Stia cã a dat corect citirea de fiecare datã si nu a avut emotii când a deschis plicul primti de al furnizor. Surpriza, total neplãcutã, a venit abia ulterior.
„Eu când am primit factura am vãzut cã am de platã cinci milioane si ceva (n.r. lei vechi) si am zis cã asta e, cã au fost douã luni friguroase si am consumat. Si acum, când fiica mea merge sã-mi plãteascã facturile, a vãzut cã de fapt sunt 52 de milioane de platã. Mi s-a fãcut rãu. Când au citit ei regularizarea lor nu stiu ce au vãzut acolo cã mi-au pus cu vreo 8.200 de KW în plus. Nici acum dupã douã luni nu am ajuns la numãrul ãla de KW”, a declarat femeia. Este pensionarã si, dupã zeci de ani de lucru, abia primeste lunar 740 de lei, asa cã cele 5.200 de lei reprezintã pentru ea, ca si pentru mii de alti pensionari din România, o adevãratã avere. În mod firesc, s-a dus la Enel Petrosani, pentru a afla ce s-a întâmplat. „De la Enel au spus cã altã firmã a fãcut citirea, dar eu am contract cu Enel, nu cu altã firmã. Vreau sã vã spun cã mi s-a fãcut rãu. De unde plãtesc eu atâta bãnet, cã am o pensie de 7,4 milioane lei vechi. Noroc cã o am pe fiica mea care mã ajutã. Ea a spus sã stau linistitã cã trebuie sã se rezolve, cã e greseala lor. Dar chiar asa neatenti sunt? Dacã eram singurã, ce fãceam? Eu nu am avut nici o datorie în viata mea!”, a mai spus Constanta Iancu. Si, dupã o serie de plimbãri între Petrila si sediul distribuitorului de energie, misterul s-a lãmurit: era o gresealã. Nu a firmei în cauzã, dupã cum sustin reprezentantii institutiei, ci a „sistemului de operare”. Practic, între indexul comunicat de abonatã si citirea reprezentantilor societãtii în momentul regularizãrii consumului era o diferentã de vreo 200 de KW, dar programul de operare folosit ar fi fãcut o estimare a consumului de 8.200 de KW, ca sã fie! Factura gresitã a fost stornatã, iar lucrurile au intrat în cele din urmã în normalitate. Nu este, însã, singura gresealã de acest gen, iar cazuri similare sunt multiple, la fel ca si reclamatiile în acest sens, asa cã nu ai cum sã te întrebi ce se întâmplã în realitate la Enel sau de ce nu schimbã programul de operare?!
Se furã contoarele
Pe de altã parte, rãmânând în domeniul energiei electrice, în Valea Jiului se furã din greu
contoarele de energie electricã Problema a iesit la ivealã dupã ce o tânãrã, care locuieste de 6 ani peste hotare dar detine si un apartament în Petrosani s-a trezit fãrã energie electricã în locuintã si fãrã contorul de pe scara blocului.
Mama tinerei este cea care a fãcut descoperirea si a cerut lãmuriri furnizorului de energie electricã, mai ales cã plãtise chiar în avans. „Am uitat de multe ori sã dau citirea si, desi nu exista consum sau era de 5-10 kW, cã mai foloseam din când în când aspiratorul, plãteam fãrã comentarii pentru cã era vina mea. Au fost sume frumusele pentru un apartament nelocuit si ca urmare, la regularizarea fãcutã de Enel, s-a constatat cã suma plãtitã în plus era de vreo 3 milioane lei vechi. Dupã circa o lunã de la aceastã
comunicare m-am trezit cã apartamentul nu este alimentat cu energie. Am constatat cã nu mai exista contor”, a explicat mama proprietarei de contract. Asa s-a aflat cã în ultima perioadã se constatã un val de furturi de contoare de electricitate, iar hotii sunt motivati de niste piese din interiorul aparatului, din câte se pare extrem de valoroase.
Carmen Cosman