Elevi și profesori din România, Portugalia, Slovacia și Croația au participat, în perioada 18–24 mai 2025, la o mobilitate educațională organizată în cadrul proiectului Erasmus+ KA220 „Exchanging Memories – Memory of the Earth” (#EMME), desfășurată pe teritoriul Geoparcului Internațional UNESCO Azore. Universitatea din București, prin Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului, este parteneră în proiect.
Activitățile s-au desfășurat pe trei dintre insulele arhipelagului portughez: Terceira, Pico și Faial, oferind participanților o experiență directă în mijlocul unui peisaj vulcanic spectaculos.
„Geodiversitatea este incredibilă în toate colțurile lumii și, bineînțeles, este foarte important să ne prezentăm propria geodiversitate. Să aflăm mai multe despre procese, despre vulcani, despre ce s-a întâmplat aici, în Azore, astfel încât oamenii să poată învăța mai multe despre originea acestor insule vulcanice. Este benefic pentru toate școlile, pentru că elevii pot trăi această experiență — aflându-se chiar în mijlocul vulcanilor, în mijlocul structurilor pe care le avem în jurul nostru, care sunt uimitoare și unice. Iar ei pot da mai departe această experiență, aceste povești, în țările din care provin”, spune Tiago MENEZES, membru în echipa de management a Geoparcului Internațional UNESCO Azore, Portugalia.
Activitățile din program au inclus trasee ghidate în situri geologice spectaculoase, precum Furnas do Enxofre din Terceira, piscinele naturale din Biscoitos, Casa Vulcanilor și platoul Criação Velha din Pico, dar și vizite educative în centre de interpretare.
Pentru profesori, experiența a fost la fel de valoroasă. „Pentru noi, ca profesori, dar și pentru elevii noștri, este foarte important să fim implicați în acest proiect, să participăm la această mobilitate în special aici, în Azore. Are o semnificație aparte pentru că în clasă vorbim despre aceste lucruri: despre vulcani, despre lavă, despre tot ce ține de acest subiect. Însă o facem din interiorul sălii de clasă. Aici, putem vedea în afara clasei ceea ce predăm și ceea ce învățăm. În afara clasei putem învăța foarte mult. Să fim aici, pe insula Pico, în Azore, este foarte important, atât pentru elevi, cât și pentru noi, profesorii, pentru a le arăta cum putem învăța și în afara clasei”, precizează Nuno AZEVEDO, profesor la Escola Secundária Jerónimo Emiliano de Andrade, insulele Azore, Portugalia.
Elevii au fost profund impresionați de interacțiunea cu tineri din alte țări și de descoperirea unui relief atât de aparte.
„A fost grozav șă interacționez cu oameni din alte țări, să-mi fac prieteni noi, să cunosc oameni noi. Am învățat ceva mai mult despre locul în care m-am născut, unde trăiesc. Unele lucruri mi s-au părut interesante, altele mai puțin, dar au fost multe informații noi pentru mine. Învățăm în fiecare zi lucruri pe care nu le știam despre locul în care trăim, chiar dacă le-am studiat la școală. Este o experiență minunată să participi la astfel de activități, de exemplu, să ieși împreună cu alte grupuri, cu oameni din alte țări, pe insule diferite. Este, cred eu, un tip de experiență nouă și frumoasă. Mi-a plăcut”, afirmă Gabriel, elev la Escola Secundária Jerónimo Emiliano de Andrade, insulele Azore, Portugalia.
Tania este elevă la Liceul „Avram Iancu” Brad, județul Hunedoara și această participare în proiect a impresionat-o foarte tare. „A fost o experiență de zece ori mai bună decât mă așteptam. Pe lângă faptul că toți elevii, de la cei din Slovacia până la gazdele noastre din Portugalia, au fost extrem de deschiși, locurile pe care le-am văzut au fost cu mult peste așteptările mele. Nu mă așteptam că o să intru și în Oceanul Atlantic. A fost de-a dreptul extraordinar”.
„A fost o experiență interesantă. Am cunoscut elevi din diferite țări, din Portugalia, din Croația, din Slovacia. Am văzut multe locuri naturale interesante, de exemplu vulcani, dealuri spectaculoase, chiar și un muzeu. Pot să zic că aș repeta această experiență și aș vizita din nou această insulă mirifică din toate punctele de vedere, de la oameni, la locuri. Sunt foarte bucuros că am făcut parte din acest proiect”, a completat Alin, colegul ei de la același liceu hunedorean.
Unul dintre obiectivele mobilității a fost și pregătirea unor documentare video educaționale, realizate de elevi, care vor deveni materiale de învățare pentru colegii lor. Acestea vor reflecta nu doar informații legate de geodiversitate și biodiversitate, ci și experiența multiculturală trăită de participanți.
Următoarea mobilitate din cadrul proiectului va avea loc în România, în luna septembrie 2025 și va fi găzduită de Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului, administrat de Universitatea din București.
Proiectul Erasmus+ KA220-SCH-2023 „Exchanging Memories – Memory of Earth” (KA220-SCH-2023) vizează cooperarea între organizații și instituții în cadrul Acțiunii-Cheie 2 (KA2) din cadrul programului Erasmus+. Organizațiile participante în proiect sunt Liceul Teoretic „Avram Iancu” Brad (România), Escola Secundária Jerónimo Emiliano de Andrade (Portugalia), Universitatea din București care administrează Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului (România), Geoaçores – Associação Geoparque Açores (Portugalia), ZSHutnicka 16, Spisska NovaVes (Slovacia) și Osnovna škola Pantovčak (Croația).
Adina POPA