Sunt 154 de ani de când linia ferată ce ajungea din Simeria, la Petroșani, a fost inaugurată. Mii de oameni au lucrat atunci, aceasta fiind una dintre primele căi ferate date în folosință în Ardeal.
Între Simeria și Petroșani sunt 79 de km de cale ferată, amplasată pe un relief variat. Datorită zonei montane pe care o străbate a necesitat lucrări de construcție mai complexe. Cea mai mare parte a traficului feroviar era asigurată de transportul cărbunelui din Valea Jiului, a minereului de fier din zona Călanului și de transportul produselor siderurgice.
Calea ferată mergea de la stația Simeria la Crivadia prin valea Streiului, apoi la Bănița traversa tunelul lung de 614 m spre Valea Jiului.
În suprastructura căii ferate, în timpul construcției s-au folosit șinele de fier de 30 kg/ metru liniar, similare celor din calea ferată principală. În anii 1890 au fost înlocuite cu șine din oțel.
Calea ferată de la Simeria spre Petroșani a fost una dintre cele 14 linii ferate din Ardeal construite în perioada 1867 – 1873, care însumau peste 1.150 de kilometri.
La mai mult de un secol şi jumătate de la construcţia căii ferate Simeria – Petroşani, tronsonul feroviar şi-a pierdut rolul iniţial de asigurare a transportului de cărbune. Cele mai multe dintre minele care au funcţionat de-a lungul timpului în Valea Jiului au fost închise. La fel și Termocentrala Mintia, una dintre destinaţiile transportului de cărbune extras din bazinul minier.
Diana Mitrache