Rectorul Universității din Petroșani, prof. univ. dr. ing. Radu Sorin Mihai, a participat la o întâlnire importantă la Bruxelles, alături de reprezentanți ai consorțiilor universitare europene și specialiști din domeniul educației, cercetării și inovării.

Discuțiile au fost orientate spre viitorul acestor alianțe academice după 2027 și au abordat subiecte esențiale pentru dezvoltarea învățământului superior european, cu un accent deosebit pe diploma dublă.
„Am avut o întâlnire la Bruxelles cu reprezentanții tuturor consorțiilor universitare europene sau alianțelor europene universitare. Am discutat cu doamna vicepreședinte executiv, Roxana Mînzatu, cât și cu alți specialiști din domeniul educației, cercetării, inovării. Am avut discuții cu acești reprezentanți, dar și discuții între reprezentanții acestor consorții vizavi de viitorul consorțiilor, de continuarea lor după 2027. Am discutat de targeturile pe care le avem fiecare în cadrul consorțiilor. Am discutat probleme vizavi de creșterea numărului de mobilități ale studenților în cadrul universităților din consorții, creșterea activității de cercetare și inovare a studenților participanți în aceste consorții și am discutat probleme legate de diploma dublă sau diploma multiplă, probleme care încă nu sunt rezolvabile din cauza legislațiilor diferite din țările UE și a necorelării acestor legislații vizavi de acordarea unei diplome de acest gen”, a explicat prof. univ. dr. ing. Radu Sorin Mihai, rectorul Universității din Petroșani.
Unul dintre subiectele centrale ale întâlnirii a fost provocarea acordării diplomei duble sau multiple, o temă complexă datorită legislațiilor diferite din statele membre ale Uniunii Europene. Deși conceptul de diplomă dublă ar permite studenților să obțină recunoaștere internațională pentru studiile lor, divergențele legislative între țările UE împiedică o implementare uniformă a acestui sistem. Aceasta reprezintă o oportunitate neexploatată de mobilitate educațională, care ar putea îmbogăți experiența studenților și le-ar oferi o educație cu o dimensiune europeană mult mai integrată.
Evenimentul a avut rolul de a facilita schimburi de idei și de a încuraja colaborarea între instituțiile de învățământ superior, subliniind importanța unui sistem educațional european integrat și coeziv.
Consorțiul EURECA-PRO (European University on Responsible Consumption and Production) a fost un exemplu de succes în acest sens, reunind nouă universități din opt țări europene. Membrii consorțiului sunt angajați într-o colaborare strânsă pentru a promova consumul și producția responsabile, în linie cu Obiectivul de Dezvoltare Durabilă 12 al Organizației Națiunilor Unite. Printre partenerii consorțiului se numără Universitatea Tehnică Bergakademie Freiberg (Germania), Universitatea de Științe Aplicate Mittweida (Germania), Montanuniversität Leoben (Austria), Universitatea din Hasselt (Belgia), Universitatea din León (Spania), Universitatea din Lorraine (Franța), Universitatea Tehnică din Creta (Grecia), Universitatea Tehnologică din Silezia (Polonia) și Universitatea din Petroșani (România).
Obiectivul pe termen lung al EURECA-PRO este să devină, până în 2040, un lider european în educația și cercetarea privind consumul și producția sustenabile, iar realizarea acestui obiectiv va implica dezvoltarea unor programe de studiu comune care vor permite studenților să obțină diplome europene. În acest sens, diploma dublă joacă un rol crucial, iar consorțiul lucrează pentru a facilita mobilitatea studenților și pentru a integra diverse sisteme educaționale în cadrul acestor parteneriate academice.
Monika BACIU