Privea avioanele si visa ca, odata, va zbura, desi a copilarit intr-o zona unde oamenii se murdareau de praful de huila din subteran si nu de kerosenul avioanelor. Nu numai ca i s-a indeplinit visul, dar a devenit si primul om in aviatia militara din Romania. Este povestea de viata impresionanta a generalului Dorel Gradinaru, inspector general de aviatie al Ministerului Administratiei si Internelor.
Un copil de miner, care a invatat tainele cartilor la o scoala de cartier din Aeroport – un cartier muncitoresc din municipiul Petrosani – a ajuns sa conduca Inspectoratul General de Aviatie din cadrul MAI. O poveste de viata impresionanta spune in doar cateva cuvinte intre doua misiuni de salvare de catre generalul de brigada Dorel Gradinaru, cel care a vrut neaparat sa participe la misiunea de preluare a celor doua victime ale exploziei de la Lupeni, ca sa mai miroase o data aerul de Petrosani, locul unde a copilarit alaturi de familia lui si unde a visat, prima data, ca va zbura. „Din Petrosani am plecat prin anii ’80. Am facut aici liceul, scoala generala.
Tatal meu a fost miner. (…) Asa este viata. Te duce si acolo, si acolo, dar trebuie sa ai in sange placerea asta de a zbura. Visam de copil sa zbor, iar cand am plecat de acasa imi doream asta. Printre altele, am ajuns sa fiu ofiter si sa fac tot felul de activitati deosebite si am ajuns si la zbor. (…)”, povesteste Dorel Gradinaru. Vorbeste cu mare drag despre aviatie. Dincolo de meserie, este pasiunea lui. Oricum spune clar ca nu este o meserie pe care sa o faca doar asa, in lipsa de alta ocupatiei. Trebuie sa ai mana, trebuie sa ai tragere de inima, sa iti placa ceea ce faci, altfel nu are rost.
Dorel Gradinaru are in spate un CV impresionant, cu multiple cursuri de pregatire in tara si in strainatate, inclusiv – sau mai ales! – in SUA, o multime de calificari si peste 500 de ore de zbor.
O infuzie de capital va propulsa Valea Jiului
Vorbeste cu mare greutate despre el, pentru ca ne-a spus clar: nu isi doreste sa fie vedeta. „Sunt ofiter de cariera, am avut diverse activitati pana am ajuns la aviatie, iar acum conduc Inspectoratul general de Aviatie. Sunt de vreo 5 ani aici, dar de zburat zbor de mai mult timp. De la aviatia sportiva, in continuare”, a mai spus seful IGA, care a ramas legat de Valea Jiului, in general, si de Petrosani in special.
Are aici rude, prieteni si o mare pasiune pentru munte, chiar daca acum traieste la Bucuresti. Si poate tocmai de aceea, are mare incredere in aceasta zona, in viitorul ei. „Este una dintre cele mai frumoase zone din tara si sper sa fie pusa in valoare cat mai mult. Pentru mine este, poate, cea mai frumoasa zona, mai ales ca am crescut aici. Sotia mea este incantata in mod cu totul si cu totul deosebit de Valea Jiului.
Cel putin in fiecare toamna vin incoace. Ba in Parang, ba in Retezat”, spune Dorel Gradinaru. Ce ar trebui facut pentru punerea in valoare a acestei zone? Raspunsul este simplu, crede generalul de brigada Dorel Gradinaru: o infuzie de capital: „Oamenii de aici nu trebuie sa faca nimic (n.r. pentru dezvoltarea zonei). Conditiile care li se pot creau sau, eu stiu, partea de finantare determina viata lor viitoare. Asa cum stiti, minerii sunt invatati cu truda si cu munca deosebita. Si nu numai minerii, si ceilalti, momarlanii…Ce poate sa le schimbe viata intr-un mod spectaculos este o infuzie de bani, care poate sa impinga Valea”.
Carmen Cosman