Din etaj în etaj, joaiele scurgerilor înfundate deverseazã în apartamente. Serviciul Urbanism din cadrul Primãriei Petrosani nu poate da avizul pentru ”nemaiauzitele” bransamente separate la conducta de scurgere, iar locatarii se ceartã cã înfundã instalatiile si nu permit accesul în apartamente pentru lucrãri de înlocuire.
Datoritã problemelor apãrute la instalatia de scurgere a apei uzate de la douã blocuri, unul pe stada Unirii, celãlalt pe Pãcii, din Petrosani, locatarii sunt periodic inundati de zoaie distrugându-le agoniseala si chiar degradând imobilele. S-a încercat o întelegere între vecini pentru a folosi corect instalatia, cerându-li-se sã nu mai arunce tot felul de lucruri pentru a evita înfundarea conductei, apoi o refacere a instalatiei pe coloana respectivã, ceea ce presupunea lucrãri în fiecare apartament. Dar, o parte a locatarilor au refuzat sã li se spargã peretii sau podeaua pentru a efectua schimbarea conductelor. Cert este cã s-au iscat certuri, dar fãrã a se ajunge la un rezultat care sã-i scape de mizerie.
Ca urmare, unul dintre locatari s-a hotãrât sã-si rezolve problema fãcând, în premierã, un bransament separat pentru scurgere, fãrã avizele de urbanism necesare la asemenea modificãri de constructie. Serviciul de Urbanism din cadrul Primãriei Petrosani l-a somat pe locatar sã strice tot ce a fãcut si sã aducã instalatia la forma initialã.
Un alt locatar, de pe strada Pãcii, a avut aceeasi problemã, dar a vrut sã-si rezolve problema legal si a rãmas surprins când acelasi Serviciu de Urbanism i-a refuzat bransamentul separat.
”Doamna de la parter este o femeie în vârstã si mereu era inundatã de apa murdarã, atunci când se înfunda scurgerea. Blocul e vechi de vreo 60 de ani si are un sistem de scurgere prin podea, prin subsol. Dumneaei, pentru a scãpa de necaz, a pus un dop la chiuveta de la bucãtãrie si îsi spalã vasele în baie. Fiind astupat la ea, a iesit mizeria la etajul 1. Dacã înfundãm si noi va iesi mai sus si tot asa. Serviciul Urbanism de la primãrie refuzã sã ne dea avizul pentru o conductã, care pe o portiune micã ar veni pe dinafara blocului. Am cerut sã ne dea o solutie sã ne rezolvãm si noi problema si ne-a spus cã pânã la usã, noi suntem proprietari si este problema noastrã. Asa este, dar avem nevoie de avize si de serviciile de specialitate si ei ne refuzã. Am depus cerere si la Apa Serv Petrosani. Ei au spus cã ne schimbã instalatia pe interior, dar bãtrânica nu vrea sã i se sape sant în casã si o înteleg, cã abia de se descurcã, de aceea am încercat si am cerut alte solutii, dar degeaba. Urbanismul nu vrea si pace, de parcã noi nu am plãti taxe si impozite. Mãcar sã ne spunã care ar fi solutia, pentru cã sigur existã si altele” – a declarat locatarul de pe strada Pãcii.
”Nu avem cum sã dãm acest aviz. Reteaua trebuie sã fie functionalã ca un tot unitar, scurgerea sã se facã pe aceeasi conductã, pentru cã nu este bransament la apã ca sã se facã separat. Cunosc bine cazul de pe strada Unirii. Acolo, locatarul de la etajul 1 si-a scos conducta separat ceea ce nu este permis, fãrã autorizatie. E greu sã revinã la ce a fost, dar nu avem ce face. Solutia este sã fie buni vecini, sã utilizeze corect istalatiile de scurgere, pentru cã ei se reclamã si se ceartã cã înfundã instalatia aruncând tot felul de resturi, sau sã cadã de acord în privinta accesului în apartamente pentru a-si înnoi instalatia” – a declarat Aurora Puiu, sef Serviciu Urbanism din cadrul Primãriei Petrosani.
Deci, unde-i lege, nu-i tocmealã. Legislatia în urbanism în acest caz pare clarã. Oamenii, noi toti, când vom întelege cã trebuie sã învãtãm sã convietuim în comun, fãrã a leza vecinii si vecinii pe noi, problemele se vor înjumãtãti, cel putin. Pe de altã parte comunicarea între autoritãti/servicii si cetãteni si invers trebuie sã fie cât mai clarã si deschisã.
Ileana Firtulescu