O mână de specialiști, nu mai mulți de 10, au găsit portița și spun că pandemia nu a existat pentru ei. Construiesc stații de încărcat mașini electrice și asta chiar aici la noi, la câțiva kilometri de Petroșani. Vorbim despre cei ce montează stațiile de încărcat mașinile electrice. În 2021 industria mașinilor electrice va crește de 10 ori. O spun specialiștii, iar cei care lucrează în acest domeniu cred că lucrurile vor lua o amploare inimaginabilă în scurt timp. Lumea se orientează, mai întâi, spre mașinile hibride, iar stațiile de încărcare sunt absolut necesare.
Nu sunt multe montate la noi în zonă, dar sunt câteva în locuințe particulare și una chiar poate fi văzută pe DN 66 în zona comunei Baru Mare. Cum a pornit totul ne explică chiar omul care a gândit afacerea.
„Am pornit de la faptul că noi ne aflăm într-o zonă cu foarte multe păduri, cu stațiuni turistice și atunci, de ce nu? și aici putem utiliza vehicule electrice, ca să reducem poluarea din orașe. Atunci când turiștii vin, ar putea să simtă aici un aer mai curat”, a spus Marius Șurlea, managerul SC Euro Electric. Începutul e unul timid, pentru că în tot județul nu sunt foarte multe astfel de mașini, dar lucrurile vor evolua mult în scurt timp. Cel puțin așa ne dau asigurări acum, specialiștii. „În acest moment cresc că sunt peste 10 mașini, dar din discuțiile pe care le am cu reprezentanții de la Dacia, se pare că numărul acestora va crește exponențial în acest an. Cei de la Dacia au lansat modelul Spring și îl așteptăm undeva prin luna septembrie. O să îl vedem și prin Valea Jiului. Până în acest moment, noi am montat 6 stații de încărcare pentru vehiculele electrice și lucrăm la un proiect care poate să crească mult numărul de vânzări, unul prin care plata energiei consumate să poată fi făcută direct prin POS”, mai spune Marius Șurlea, managerul SC Euro Electric.
Toate cele 6 stații de încărcare electrice sunt montate la diverse persoane fizice, sau juridice, la cei care și-au luat astfel de vehicule, însă, tot specialiștii ne asigură că viitorul nu mai are răbdare și că lucrurile stau să explodeze. „Acum 3 ani, când am demarat noi proiectul, vehiculele electrice erau destul de scumpe. Practic, fără subvenția pe care puteai să o primești de la Asociația Fondului de Mediu, de 40.000 de lei, prețul ajungea la peste 30.000 de euro și este unul destul de mare. Dar pas cu pas, vedem că prețurile scad și apar noi modele, cum este și Dacia Spring, care va fi un model destul de ieftin. Probabil va fi cam 10.000 de euro. De ce o mașină electrică? Pentru că întreținerea este mult mai ieftină. Gândiți-vă că nu mai este un motor de întreținut. Are acumulatorii, motoarele electrice și sistemele clasice de direcție, frânare și control a vehiculului. Este un avantaj, iar un altul este consumul. Din experiența noastră, costurile sunt de vreo 6 ori mai mici”, a precizat Marius Șurlea. Toate aceste stații vor apărea în curând și cei care le fac la noi în județ recunosc că sunt în trend. Doar că și lor pandemia le-a dat de furcă. O bună parte din piese vine din China, via Germania și acesta a fost singurul impediment. „Nu pot să spun că pandemia ne-a afectat foarte tare. Sunt echipamente care ajung mai greu. Ați sesizat că sunt întârzieri și în industria auto și în cea IT. A fost o schimbare rapidă, pentru noi, care eram obișnuiți cu alt ritm, dar ne-am adaptat și ne-am orientat spre alte zone”, a conchis managerul SC EuroElectric. O astfel de stație va apărea și la Petroșani, iar una deja funcționează la Baru, la drumul național. Industria mașinilor electrice este pe cale să explodeze și la noi și specialiștii estimează că vom avea de 10 ori mai multe mașini până la finele acestui an.
Diana Mitrache