7O parte a investitorilor, în frunte cu Emil Pãrãu,  si-au închis cabanele din Straja. Orarul de functionate al acestora este dictat de administratorul transportului pe cablu, care are în custodie telegondola atât de doritã, dar care se dovedeste cã nu foloseste nimãnui – nici turistilor, nici cabanierilor. Adicã e mai rãu ca înainte!

Asociatia Pro Straja Lupeni a fãcut eforturi considerabile pentru promovarea statiunii. Reportaje, manifestãri spotive, distractive de amploare, promovarea obiceiurilor si traditiilor, care au stârnit interesul turistilor din tarã, participari la târguri si expozitii de promovare turisticã etc., pe toate canalele media locale si nationale, pe internet cu preluare multiplicatã, se pare cã au fost degeaba. Nu ai cu ce ajunge în Staja! Nu existã telescaun sau telegondola nu functioneazã. Se poate ajunge din Lupeni, sus, la munte, parcurgând cei circa 10 km de drum pe jos sau cu masina, dar nu cu orice masinã…

Si pentru cã gândirea celor ce administreazã transportul pe cablu nu este una specializatã din domeniul turismului, a oprit telegondola cel mai probabil pentru cã nu scoate bani si vara, s-au gândit sã omoare toate afacerile de profil din Straja. Astfel se aruncã pe apa sâmbetei toate zbaterile cabanierilor de ani si ani, mai precis si intens dupã 1997, de drumuri fãcute pe la ministere, de interventii si negocieri pentru a convinge autoritãtile centrale cã meritã sã se acorde atentie Vãii Jiului, Lupeniului, pentru valorificare potentialului turistic de exceptie al zonei. Degeaba! Dupã ce toatã lumea a fost entuziasmatã de construirea telegondolei, Lupeniul luând-o înaintea Petrosaniului, care fãcuse mare tam-tam pe proiectul domeniului schiabil, acum Lupeniul îsi omoarã investitorii si închide statiunea.

7-1”Eu am închis, lucru pe care nu l-am fãcut niciodatã pânã acum. Si altii au fãcut la fel. Nu poti sã nu ai asigurat transportul spre Staja. Vara, este adevãrat cã nu se acoprã costurile, dar sunt grupuri de turisti care tranziteazã zona si vor sã se cazeze în Straja, sunt localnicii care la sfârsit de sãptãmânã urcã la o bere, la o distractie, la Schit si nu au cu ce ajunge. Nu este bine. ?i eu am administrat telescaunul vechi, dar asa ceva nu s-a întâmplat. I-au dat drumul acum cu ocazia Campionatului Enduro si am deschis si eu. Am înteles cã doar la manifestãri prestabilite vor da drumul, doar de câteva ori pânã la iarnã” – a declarat, supãrat pe situatie, Emil Pãrãu, omul de afaceri cel mai implicat în viata Lupeniului si nu numai.

Si ca sã fie mai rãu decât a fost înainte de ”modernizare”, adicã retea electricã nouã si telegondolã, investotorii din Straja se alimenteazã cu energie tot prin vechea retea a minei pentru care s-a fãcut cândva mare scandal.

”Da, dacã este opritã telegondola care este alimentatã din noua retea, s-a orit si curentul pe acea retea. Dar cabanierii au curent, din vechea instalatie” – a declarat Gabriel Lungu, citymanagerul Lupeniului. Acesta a precizat cã din partea primãriei este desemnat pentru administrarea transportului pe cablu viceprimarul Cornel Lungan.

Deci e mai rãu ca înainte de implementarea proiectului ”dezvoltarea domeniul schiabil Straja”. Dacã înainte Straja era alimentatã prin aceeasi retea veche, avea asigurat si transportul spre statiune prin acel telescaun vechi, dar functional. Acum nu mai are! Existã telecabine frumoase care nu folosesc nimãnui si o instalatie de vreo 8 milioane de euro.

Ca la noi, la nimeni. Pe principiul e mai usor sã închizi decât sã construiesti, adicã sã se dezvolte si activitãti de varã, se omoarã o statiune…

Ileana Firtulescu