Calea ferată din zona Văii Jiului este restaurată pe o porțiune, însă, transportul de călători spre Lupeni sau Petrila nu mai există. Așa că mai mulți oameni cu inițiativă au mers la București și vin acum cu promisiunea de a pune în valoare turnul de apă, depoul și alte obiective într-un muze, dar vor să aducă aici și o mocăniță de epocă.
De zeci de ani turnul de apă din Dărănești nu este folosit, iar depoul de locomotive și întreaga infras-tructură feroviară din Petroșani nu a fost pusă în valoare. Așa că acum se fac demersuri în acest sens.
„Ne bucurăm de sprijinul Autorității pentru Reformă Feroviară. Ei realizează acum o serie de reforme și descentralizează decizia în ceea ce privește felul în care se desfășoară activitățile în legătură cu patrimoniul și transportul feroviar. Și sunt două vești bune. Prima se leagă de linia Petroșani – Lupeni, care știm că nu mai este utilizată pentru transportul de călători și care acum, poate fi preluată de către autoritățile locale, ca să fie pus un tren care poate realiza legătura către Straja, sau Exploatarea Culturală Petrila. Suntem eligibili și noi”, a spus Mihai Danciu, arhitect, membru al Organizației Planeta Petrila.
Muzeul CFR trece printr-o perioadă de reorganizare și se desprinde de Centrul Nțaional de Calificare în domeniul feroviar și asta înseamnă înființarea unor noi filiale. Una va fi aici, în zona Văii Jiului.
„Aceste filiale vor fi la Petroșani, Dej și Iași, adică acolo unde deja există inițiative și susținere din partea autorităților locale și a pasionaților. Iar la Petroșani, asta înseamnă cea mai mare infrastructură feroviară, care nu este utilizată în momentul de față, depoul, turnul de apă, care vor primi o utilitate. Pe lângă componenta de Filială a Muzeului Național Feroviar, va fi aici și un centrul de calificare în domeniul restaurării pentru locomotive”, mai spune Mihai Danciu.
Și, poate în scurt timp, vom duce turiștii cu mocănițe pe Valea Jiului.
„Sperăm să aducem mocănițe de prin altă parte care sunt neutilizate, să le restaurăm și să le punem pe calea ferată îngustă Petrila-Petroșani, să putem vizita cu mocănița Țara Hațegului, sau să mergem către Bumbești, sau Lupeni și să plimbăm turiștii cu locomotive de epocă”, a conchis Mihai Danciu, arhitectul care se implică, alături de alți oameni de bine din Valea Jiului, în astfel de proiecte ce pot păstra patrimoniul existent și îl pot reconverti.
Diana Mitrache