Minerii din Valea Jiului sunt la un pas de a rãmâne pe strãzi, iar liderii lor aratã cu degetul spre Rosia Montanã, unde s-a îndreptat atentia tuturor. Ortacii ce se disponibilizeazã acum si nu au 20 de ani munciti în minã, riscã sã mai iasã la pensie peste alti 20 de ani, iar Guvernul este acuzat de lipsã de interes.
Interesul s-a mutat spre aur si cãrbunele din Valea Jiului a fost lãsat în voia sortii. Liderii de sindicat din mineritul de huilã spun cã minerii de aici, care sunt mai multi decât cei de la Rosia Montanã, sunt dezinformati si asta în detrimentul tuturor. „Noi, în loc sã salvãm Valea Jiului, ne interesãm de Rosia Montanã, dar defapt Valea Jiului conteazã cel mai mult. Nu am vãzut niciodatã pânã acum o dezbatere publicã asa cum e pentru Rosia Montanã, ceva pentru Valea Jiului, pentru oamenii care trãiesc si muncesc aici si suntem 130.000, nu 500, câti sunt la Rosia Montanã, dar interesele se pare cã sunt mai marila RosiaMontanã, decât în Valea Jiului”, a declarat Zoltan Lacatas, presedintele LSMVJ.
Lacatas atrage atentia cã Guvernul a fost lãsat sã facã ce a vrut cu minerii din minele de huilã, iar cei care se disponibilizeazã au de pierdut. „Mã deranjeazã foarte mult si am transmis celor de la Societatea Nationalã de Închideri de Mine sã informeze foarte corect salariatii pentru cã în acest caz, dacã nu ai vechime si nu îndeplinesti conditiile de pensionare, s-ar putea sã mai iesi la pensie la 65 de ani si trebuie sã fie foarte bine informati. (…) Guvernul a fãcut ce a vrut. Este o situatie fãrã precedent, pentru cã dintotdeauna aceastã Ordonantã, care viza ajutorul de somaj si sumele veniturilor în completare a fost în asa fel structuratã încât fiecare salariat beneficia la plecare de venituri timp de 12 – 14 luni si inclusiv de vechimea în conditiispeciale, normale sau deosebite”, a mai adãugat Lacatas. Câteva sute de mineri s-au trecut pe listele de disponibilizare. Ei fac parte din cadrul Societãtii Nationale de Închideri de Mine Valea Jiului si, dacã nu au conditiile îndeplinite pentru a se pensiona, riscã sã rãmânã acum pe drumuri.
Diana Mitrache