„Copiii nu mai stau afară” și „copiii nu mai citesc” sunt două sintagme pe care le auzim tot mai des în discuțiile adulților, părinți sau profesori.
Prin proiectul „Natură pentru lectură”, Asociația Centrul de Resurse pentru Acțiune Locală (CRAL) a vrut să afle în ce măsură elevii de la șase școli
gimnaziale din mediul rural, de pe teritoriul județului Hunedoara, mai sunt atrași de descoperirea naturii și de citit. Școlile au fost alese astfel încât să reprezinte fiecare din zonele cultural-istorice ale județului (Valea Jiului, Țara Hațegului, Ținutul Pădurenilor, zona Orăștiei, Lunca Mureșului, Țara Zarandului) și să se afle pe teritoriul sau în apropierea unei arii protejate.
Reprezentanții Asociației CRAL au mers în fiecare școală și au discutat cu elevii și cu profesorii despre importanța ariilor protejate, despre specii de animale, arbori și plante care pot fi întâlnite în zonă. Nu au lipsit dezbaterile, observațiile directe ale elementelor naturale, perceperea spațiului și a distanțelor ajutați de binoclu, jocurile și activitățile nonformale care să îi ajute pe copii să colaboreze și să lucreze în echipă, fără să țină cont de diferența de vârstă dintre ei.
Fiecare întâlnire a cuprins și o sesiune de citit cu voce tare din cărți cu tematică de natură, donate de Asociația CRAL fiecărei școli participante la proiect. Momentul culminant al întâlnirilor din fiecare școală a fost crearea unei povești comune. Participanții și-au dat drumul imaginației, astfel că au rezultat șase povești care mai de care mai interesante, publicate în cartea „Natură pentru lectură. Povestea mea de explorator”. „Berzele de la Boșorod”, „Incendiul din pădure”, „Fantastica poveste a lui George” sunt doar câteva dintre titlurile poveștilor create împreună cu elevii.
O altă activitate a constat în plantarea de arbori. Fiecare curte a școlilor implicate în proiect este mai bogată cu câțiva arbori care vor oferi umbră generațiilor viitoare de elevi. Plantările au fost realizate împreună cu specialiști din partea ROMSILVA – Direcția Silvică Hunedoara care le-au
explicat copiilor și profesorilor, în detaliu, de ce este important ca un arbore să fie plantat corect și în perioada potrivită din an.
Discuțiile și activitățile
derulate în școli au demonstrat că elevii nu și-au pierdut interesul față de natură, știu o mulțime de informații și continuă să observe și trateze cu respect lumea încojurătoare. Chiar dacă recunosc că lectura unei cărți tipărite nu se mai numără printre preocupările lor de zi cu zi, fiecare participant a intrat în rolul de cititor cu voce tare și mulți chiar au decis să ia acasă cartea din care lecturase ca să o citească pe îndelete.
În urma acestui proiect, în fiecare școală vor rămâne o carte de povești scrisă de elevii participanți, un set de 11 cărți despre natură cu informații, activități și jocuri care să facă învățarea mai ușoară, un binoclu, un microscop și o stație meteo. În acest fel, elevii sunt încurajați să continue să citească și să vorbească despre povestea lor, să facă observații despre natura din jurul școlii și să aibă grijă de arborii plantați.
La proiect au participat: Școala Gimnazială Bănița, Școala Gimnazială Boșorod, Școala Gimnazială Lunca Cernii de Jos, Școala Gimnazială Rapoltu Mare, Școala Gimnazială Răchitova, Școala Gimnazială Vălișoara.
Dan Horațiu Popa