Mai multi copii din Petrosani au ajuns la Statia de tratare a apei, ca sã înteleagã o lectie pe viu, despre ce înseamnã procesul acela lung si laborios, prin care, apa de la robinet trece, din munte, de unde ea curge.
La un pas de firul apei, pe Jiet, existã una dintre cele mai noi si moderne statii de tratare a apei din Valea jiului, iar acolo, cei mici au înteles ce se petrece pânã ce apa ajunge la ei acasã. Le-au explicat tot procesul, de la captare, la denisipare si apoi tratare. Specialistii de la Apa Serv. „Am devenit un fel de mici profesori, cum sunt si ei mici cunoscãtori. A început Scoala altfel si sunt 50 de copii de la Scoala Carmen Sylva care vor cunoaste tainele a tot ce înseamnã transformarea apei brute în apã potabilã. E important cã ei pleacã de aici cu informatia cã apa din pârâu nu este una potabilã, ci suferã mai multe etape de tratare, dar si cã e important ca, în amonte de captarea noastrã, sã avem grijã de naturã, ca sã avem o apã cât mai curatã”, a spus Cristian Ionicã, director Apa Serv Valea Jiului.
Copiii au trecut prin toate etapele prin care apa trece în statia de tratare. Au urcat sus, în zona de captare si s-au minunat de la înãltime despre frumusetea locului si repeziciunea cu care apa curge. Au mers mai apoi în locul în care apa ajunge în denisipatoare, bazinele pline fiind fascinante pentru ei, iar, la final, au vãzut tratarea chimicã.
Cum au perceput ei asta? „Ne-a arãtat niste procedee prin care se face curãtarea apei. Erau multe substante care pot face apa potabilã”, a spus o fetitã ce tocmai iesea de la laboratorul de tratare si verificare a apei. „Acolo ne-a arãtat foarte multe amestecuri chimice si am aflat cum se face apa potabilã. Stiam pânã acum cã apa potabilã este tratatã si verificatã dacã este potabilã, dar nu vãzusem cum se face”, a completat o altã fetitã. ”Din statiile de tratare provine apa pe care noi o bem si o folosim în uz casnic si în gospodãrie”, a tinut sã ne explice un pusti din clasa a IV-a. „Am vãzut filtrarea, cum se pun solutii în apã si voi vedea si decontarea”, ne-a spus un alt curios.
Copii stiau câte ceva din clasã, pentru cã aceastã lectie pe viu, vine sã completeze ceea ce ei deja aflaserã teoretic la clasã. „Ne-am gândit cã este foarte important pentru copii sã derulãm acest proiect denumit „Apa, izvorul vietii”, pentru a întelege la fata locului importanta pe care apa o are zi de zi. La orele de stiinte ale naturii am fãcut lectii în care ei au învãtat rolul apei, cum trebuie sã o economiseascã, sã nu o polueze si cred cã ziua de azi le-a adus un plus”, a spus Violeta Chirilã, profesor învãtãmântul primar la Colegiul National de Informaticã Carmen Silva.
De altfel, copiii aveau chiar si pliante create de ei, tocmai pentru a învãta cã apa trebuie economisitã. „Am învãtat despre cum sã nu poluãm apa, desi unii o fac si sã o folosim în mod justificat”, a explicat o fetitã, iar o alta a conchis: „Am fãcut pliante în care am scris cum putem sã nu folosim multã apa si acolo spuneam cã, atunci când ne spãlãm pe dinti sã nu lãsãm apa sã curgã, ci sã o închidem”.
O lectie ce va fi urmatã, în Sãptãmâna de Scoalã Altfel, de toti copiii din Colegiul National „Carmen Sylva”, sectia gimnazialã. Sunt lectii de care au nevoie, pentru cã ei sunt cei ce vor ajunge sã economiseascã apa în viitor.
Diana Mitrache