Mai multe tone de huilã au dispãrut din vagoanele CFR pline cu cãrbune la un singur raid al hotilor din colonia Iscroni. Mai exact de la Coroesti garnitura de tren a plecat cu 35 de vagoane adicã 1936 de tone, iar în momentul controlului s-a depistat o pagubã care cumulatã depãsa 15 vagoane, adicã 150 de tone.
Pentru a vedea cum este posibil ca trenurile sã fie atacate ziua în amiaza mare si pentru a gãsi solutii reale de limitare a fenomenului, prefectul de Hunedoasa, Sorin Vasilescu, a convovat, miercuri seara, o întâlnire de lucru chiar în Statia CFR Iscroni.
Pentru prima oarã, CFR Marfã este dispus sã se constituie parte civilã în aceste dosare care vizeazã furturile de huilã si sã se îndrepte împotriva celor care periodic atacã garniturile de tren. Si asta pentru a se încerca limitarea furturilor pe cât posibil. Oricum, pânã la urmã paguba este a celor de la CFR, pentru cã din momentul în care trenul pãrãseste poarta Preparatiei Coroiesti si pânã la Termocentrala Mintia, cãrbunele se aflã în custodia transportatorului. Iar autoritãtile recunosc cã punctul nevralgic este chiar la CFR Marfã, care nu a luat nicio mãsurã pentru asigurarea garniturilor sau a încãrcãturii. “Am luat legãtura cu CFR Marfã, am luat legãtura cu inspectorul sef adjunct de la Politie si cu inspectorul sef de la Jandarmi, urmând ca, împreunã, sã montorizãm atât situatia din zonã, referitoare la sanctiunile pe care le vor aplica persoanelor care au furat cãrbune din garniturile de tren. De asemenea, am înteles cã CFR Marfã se va constitui parte civilã, iar asta înseamnã cã vor fi mai multe dosare penale. (…) Punctul nevralgic este al transportatorului, respectiv al CFR Marfã, care nu ia mãsurile necesare pentru ca aceste vagoane cu cãrbune sã ajungã intacte la destinatie”, a precizat prefectul Sorin Vasilescu.
Grav este cã, de la un fenomen social, în care oamenii furau un sac – doi ca sã aibã cu ce se încãlzi sau pentru a-si cumpãra o pâine, acum s-a ajun la furturile cu tona, la zeci sau chiar sute de saci de cãrbune pentru care aproape cã existã comenzi ferme.
Iar sustragerile nu sunt o noutate, dar de multe ori politistii care actioneazã se trezesc cã nu au parte vãtãmatã si cã nimeni nu-si revendicã huila sustrasã din vagoane. “Noi actionãm zilnic, si preventiv si constatator. Inclusiv în cursul acestei zile s-a actionat si preventiv. În prima fazã ne-am autosesizat cã sunt câteva persoane care intentioneazã sã pãtrundã printre linii. Le-am identificat si au fost dispuse mãsuri contraventionale conform legii, si sanctionate cu amendã de 500 de lei fiecare. Ulterior a apãrut un tren, s-au urcat în el si au aruncat cãrbune cu scopul de a-l sustrage. S-au luat mãsurile care se impun, vom monitoriza zona în continuare, împreunã cu colegii nostri de la Politia TF si Jandarmerie. În cursul acestei zile s-a fãcut si o micã extindere în zonele unde locuiesc, iar în tufisuri, dupã conducte au fost gãsiti mai multi saci de cãrbune. Din punctul nostru de vedere, considerãm cã acest cãrbune nu a fost sustras doar în cursul acestei zile”, a declarat Nicolae Airinei, comandantul Politiei Orasului Aninoasa.
În Aninoasa, doar 30% din populatie mai lucreazã. Restul sunt copii, bãtrâni sau someri, asta desi statisticile oficiale vorbesc despre o ratã a somajului de 13%. Multi au iesit deja din orice evidente. “Gradul de sãrãcie este foarte mare în Aninoasa, mai ales în unele cartiere, cum este si cartierul din zona Centru II. Este un cartier cu oameni nevoiasi, care se confruntã cu o lipsã acutã a locurilor de muncã. Sunt familii numeroase, care trãiesc din venitul minim garantat. Rata somajului în Aninoiasa este undeva la 13% si oameni activi, care încã mai muncesc, sunt undeva la 34%”, a precizat primarul Aninoasei, Nicolae Dunca, present de asemenea la fata locului.
Oricum, în perioada urmãtoare raidurile se vor înmulti, iar la ele vor participa si jandarmii sau politistii de la TF. Asta pentr a le da o mânã de ajutor celor aproximativ 7 politisti de aici care lucreazã în stradã, pe trei schimburi. În Aninoasa – la fel ca si în alte zone sãrace din Valea Jiului, furturile de cãrbune au devenit aproape o obisnuintã. “Haiducii huilei” sar în vagoane chiar si din mers, descarcã rapid cãrbunele, iar mai apoi îl încarcã în saci pentru a fi vândut. Un sac de cãrbube se vinde cu preturi cuprinse între 10 si 20 de lei, la mica întelegere, iar o mare parte din cãrbunele sustras ajunge în judetele din sudul tãrii.
Carmen Cosman