Un vapor german  care, anul trecut a fost puternic afectat de o explozie, în timp ce se afla în mijlocul Atlanticului, va fi reparat în România, la Mangalia. Nu înainte, însã, ca specialistii de la INCD – INSEMEX Petrosani sã efectueze o verificare a navei si a încãrcãturii ei, astfel încât sã fie eliminat orice pericol.

MSC Flaminia a fost construitã în 2001, în Coreea de Sud, la „Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering”, actionarul majoritar al lui „Daewoo-Mangalia”. Are 300 metri lungime, 40 metri lãtime, 75.590 tone registru brut, pescaj de 9,20 metri, capacitatea de 6.750 TEU (containere conventionale) si este înmatriculatã sub pavilion german. În data de 14 iulie 2102, Paza de Coastã Falmouth a primit prin mesaj de raportare SOS cã echipajul de bord – format din germani, polonezi si filipinezi – a abandonat nava. Practic, echipajul navei container a fost obligat sã abandoneze nava în mijlocul Atlanticului, dupã ce s-au produs un incendiu si o explozie la câteva magazii cu containere ce contineau mãrfuri inflamabile. 2-1Imediat dupã primirea semnalului SOS, Paza de Coastã a difuzat o alertã cãtre toate navele din zonã, iar cea mai apropiatã navã care putea oferi asistentã, un petrolier, si-a schimbat cursul pentru a intercepta nava MSC Flaminia. Nava era în flãcãri, dar 24 de persoane au fost recuperate pe o barcã de salvare si o plutã. Un membru al echipajului lipsea,  alti patru au suferit leziuni, iar ulterior unul a decedat la spital datoritã arsurilor grave. Potrivit datelor de la vremea respectivã, incendiul a început în magazia nr 4, unde s-au declansat senzorii de incendiu, iar când membrii echipajului au deschis usa sã vadã ce se întâmplã, s-a produs explozia. Imediat, incendiul s-a propagat si la magaziile 5 si 6, iar cei 23 de membri ai echipajului si doi pasageri au abandonat nava. Sub coordonarea Comandamentului Central German pentru Situatii de Urgentã maritime, nava a fost tractatã în apele germane iar pompieri, chimisti si ingineri au inspectat ce pericole ar putea proveni de la navã si încãrãtura ei. La 15 martie 2013, dupã decontaminarea si desãrarea apei, nava a pãrãsit Germania si a navigat cãtre santierul din Mangalia, care a câstigat generoasa licitatie, iar aici se vor efectua reparatii.

INSEMEX a efectuat expertiza

2-2Stingerea incendiului a durat câteva luni, focul propagându-se lent dintr-un container într-altul. Dar, ceea ce a atras cel mai mult atentia autoritãtilor si a publicului este faptul cã, printre containerele de la bord, s-au aflat unele încãrcate cu mãrfuri periculoase si deseuri toxice. Asa cã, înainte de demararea lucrãrilor de reparatii, specialistii INSEMEX Petrosani au fost solicitati sã realizeze o inspectie amãnuntitã, precum si teste în laborator, asa încât muncitorii care vor lucra la repararea navei container sã nu aibã de suferit.

„Am fost solicitati sã facem o inspectie, sã facem determinãri in situ si sã prelevãm esantioane lichide, solide si gaze pentru analize în laborator, în vederea determinãrii prezentei sau potentialei atmosfere explozie, gazoase sau generate de vaporii lichidelor inflamabile. Ne-am deplasat, am fãcut controlul navei, inspectia sau mai bine zis controlul atmosferei a durat 6 ore”, a declarat Constantin Lupu, director INSEMEX Petrosani. Trei specialisti de la institutul de cercetare si dezvoltare din Petrosani au fãcut o monitorizare a puntii în zona nepericuloasã, iar alti trei au coborât în magaziile distruse de incendiu si explozie. De precizat cã MSC Flaminia era un vapor destinat transportului de bunuri containerizate, cu tot felul de mãrfuri, inclusiv butelii GPL, masini, cafea au agenti de rãcire, iar în raportul de eveniment se regãsesc substante puternic inflamabile, substante explozive sau toxice. „Din relatãrile reprezentantilor armatorului si santierului naval unde urmeazã sã se facã reparatia, înlocuirea sectiunii de navã corespunzãtoare celor trei magazii care au fost distruse în eveniment, dupã producerea incidentului nava a fost dusã în Germania si a stat 7 luni în port, unde s-au descãrcat containerele care nu au fost afectate sau au fost putin afectate de incendiu, s-a fãcut o decontaminare a apei utilizate de pompierii navali pentru stingerea incendiului. Peste 30.000 mc de apã de mare a fost extrasã din aceste magazii si a fost decontaminatã, si au rãmas aceste deseuri solide. Ele nu au evacuate tot în Germania, dint-un considerent legat de rezistenta structuralã a navei. În timpul incendiului 2 pereti de sustinere a navei au fost puternic afectati, topiti si deformati si sarcinile acestor pereti au fost preluate de aceste deseuri contorsionate metalice si de aia nu au fost descãrcate acolo”, a mai explicat directorul INCD INSEMEX. De la navã au fost prelevate si aduse la Petrosani 24 de esantioane lichide, solide si gazoase care s-au analizat timp de 4 zile în laboratoarele INSEMEX, dupã care s-a fãcut prelucrarea rezultatelor obtinute atât pentru determinãrile la fata locului, pe vapor, cât si pentru rezultatele analizelor de laborator. „În principiu, în conditiile în care vorbim de o atmosferã deschisã, cantitatea de gaze degajatã din deseurile lichide care încã mai sunt în partea inferioarã a navei, în atmosferã deschisã, repet, nu constituie pericol de explozie. În anumite conditii particulare, însã, probele de laborator au arãtat cã se pot aduce în limite de explozivitate aceste cantitãti de gaze si de vapori în conditiile în care vorbim de spatii închise – încã mai sunt containere care au mai multi pereti – si de temperaturi ridicate”, precizeazã Lupu. De precizat cã, în raportul de expertizã s-au fãcut mai ales recomandãri în ceea ce priveste procesul de descãrcare al reziduurilor din calã, din magaziile afectate. Altfel spus, este necesar sã se monitorizeze atmosfera asa încât sã nu existe pericol pentru lucrãtorii care vor fi implicati în aceastã operatiune de descãrcare a deseurilor solide..

Carmen Cosman