Joi a fost ziua numărului de urgență 112. Adică, 11 februarie(02). A fost ziua în care, poate, ne-am întrebat cine a mai sunat la acest număr și de ce. Asta, pentru că pandemia a făcut ca lumea să fie mai precaută atunci când a solicitat o ambulanță sau pompierii, ori poliția.
Numărul de urgență 112 a fost mai puțin apelat de oamenii care nu prea aveau probleme. Statisticile ultimei perioade arată că oamenii chiar au sunat atunci când au fost în situații-limită și că au dispărut sutele de apeluri false. De altfel, cei care aveau glume au aflat că pot fi amendați și au cam renunțat.
„În 2020 au fost preluate, de către operatorii serviciului hunedorean pentru situații de urgență, 182.374 de solicitări, dintre care 38,9% au fost non-urgențe. Această cifră realități diferite, în funcție de perspectiva în care o privim. Dacă o comparăm cu anul 2015, este o evoluție. De la 64% apeluri false, la 4 % apeluri abuzive în 2018. Pentru al doilea an consecutiv, în istoria numărului 112, s-a apelat de două ori mai mult la acest număr pentru o urgență reală, decât pentru situații în care situația nu era una de urgență”, a spus Anemona Doda, purtător de cuvânt al ISU Hunedoara.I
nspectorii ISU Hunedoreni spun că oamenii au renunțat să mai facă astfel de farse, tocmai pentru că amenzile sunt uriașe, de până la 1.000 de lei pentru alertare abuzivă și de până la 5.000 de lei pentru alertare falsă.
„Pot să vă spun că apelurile viabile reprezintă 111.306, cu 6,5% mai puține decât în 2019 și au fost direcționate în proproție de 70%, către serviciul de ambulanță județean, sub 20%, la ISU, iar 10% la IPJ, în timp ce Inspectoratul de Jandarmi a avut cam 4%”, mai precizează Anemona Doda.
Cel mai mult a scăzut adresabilitatea la urgență mai ales în perioada stării de urgență, din primăvara trecută. Și asta, pentru că lume se temea să mai meargă la urgență, acolo unde ajungeau mulți suspecți.
„Am observat o scădere a solicitărilor la 112 în perioada stării de urgență, la începutul anului 2020, când mobilitatea oamenilor și a mijloacelor de transport a fost restricționată”, a adăugat Anemona Doda, purtător de cuvânt al ISU Hunedoara.
Și, în plus, pandemia a făcut ca timpul de răspuns al unei ambulanțe să crească puțin. De ce? Pentru că echipajul era nevoit să se îmbrace în acel echipament de COVID cu care deja ne-am obișnuit. Există astfel după cum spun inspectorii ISU o creștere a acestui timp de 1 minut.
Diana Mitrache