Zeci de dealeri si consumatori de etnobotanice au fost ridicati, marti dimineata, în urma unei actiuni a DIICOT Hunedoara, desfãsuratã în colaborare cu BCCO Alba-Iulia.
Aproape 30 de persoane numãra gruparea infractionalã, care se întindea pe mai multe judete, circa 15 persoane fiind din judetul Hunedoara.. De asemenea, au fost identificati zeci de consumatori, 20 dintre ei fiind dusi la audieri în fata procurorilor DIICOT. În plus, au fost interceptate mai multe transporturi ilicite de substante etnobotanice, 10 kilograme fiind confiscate, dar din probele administrate la dosar în cursul anului 2012 suspectii ar fi aprovizionat piata neagrã cu 80 de kilograme de etnobotanice. Exista o adevãratã filierã, spun anchetatorii,, substantele fiind aduse din Spania cu ajutorul unor firme de curierat, membrii grupãrii plãtind 3.000 de euro pe kilogram. Dar, din numai un kilogram, erau portionate 4.000 de doze ambalate în plicuri. Potrivit DIICOT, liderul grupãrii este Mircea-Marian Ispas, un tânãr din Alba Iulia, care în perioada iulie-octombrie 2012 s-a aprovizionat cu astfel de substante din Spania, pe care apoi le-a comercializat altor dealeri sau subdealeri din Alba-Iulia, Timisoara, Sibiu, Bacãu, Cluj-Napoca, Deva, Orãstie si Bucuresti. Ulterior, etnobotanicele ajungeau pe strãzile din Simeria, Cãlan, Bran, Caransebes, Resita. “Reteaua de distribuire a acestor etnobotanice era foarte eficientã prin modul de organizare pe dealeri, subdealeri , putându-se comercializa în cel mai scurt timp cantitãti de zeci de kilograme”, mai aratã anchetatorii. Grupul infractional era construit piramidal. Astfes, reteaua avea dealeri locali, care erau aprovizionati la 2-3 zile pânã la o sãptãmânã. Urmeazã subdealerii locali, care intrau în contact direct cu consumatorii, ei fiind cei care îsi asumau si riscul cel mai mare si erau cunoscuti sub numele de “sãgeti” de cãtre dealerii importanti ai retelei. Consumatorii erau tineri, unii minori, cu vârste cuprinse între 17 si 35 de ani, cei mai multi elevi ai scolilor si liceelor din Transilvania. Reprezentantii BCCO Alba-Iulia spun cã membrii retelei erau si consumatori si, în majoritatea cazurilor, dealerii locali au ajuns, dupã o perioadã de timp, sã îsi creeze cu ajutorul unor subdealeri locali, adevãrate retele de distributie stradalã, în scopul maximizãri profitului.
Carmen Cosman