Normele trebuie respectate nu ocolite ! Este avertismentul celor din Comisia Europeanã, care au salutat în data de 7 ianuarie, intrarea în vigoare a noilor norme UE privind protectia consumatorilor, ca parte a „Noilor avantaje pentru consumatori”.
Acestea vizeazã o mai bunã aplicare si modernizare a normelor actuale ale UE privind protectia consumatorilor, în conformitate cu evolutiile digitale. Cu aceastã ocazie, Vìra Jourová, vicepresedintele pentru valori si transparentã, a declarat: „Noile norme vor spori protectia consumatorilor în lumea digitalã, protectie pe care o meritã cu prisosintã.
De asemenea, UE spune ,,NU” produselor vândute ca fiind identice cu cele din alte state membre, atunci când este evident cã nu e asa. Însã aceste noi norme nu vor proteja  consumatorii de comerciantii necinstiti si de escrocherii online decât dacã sunt  implementate în mod strict. Încurajez cu fermitate toate statele membre sã se asigure cã noile norme sunt puse în  aplicare fãrã întârziere”.  Didier Reynders, comisarul european pentru justitie, a adãugat: „Astãzi transmitem un avertisment puternic comerciantilor cu privire la faptul cã ar trebui sã respecte normele, nu sã le ocoleascã. Încãlcarea la scarã largã a normelor UE privind protectia consumatorilor poate însemna, pentru o companie, o amendã de 4 % din cifra de afaceri anualã. Aceasta va fi o sanctiune  suficient de descurajatoare si eficace pentru a preveni fraudele comerciantilor necinstiti. Salut aceastã nouã legislatie, deoarece stabileste standarde cu adevãrat europene de  protectie a consumatorilor.”
Noile norme vor asigura, printre altele, o mai mare transparentã a pietelor online: va deveni mai clar dacã produsele sunt vândute de un  comerciant sau de o persoanã fizicã, iar recenziile false vor fi interzise. În plus, vânzãtorii nu vor putea sã promoveze în mod fals reduceri de pret, iar site-urile de comparare a preturilor vor trebui sã informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare. Noile norme vor consolida, de asemenea, drepturile consumatorilor prin: asigurarea de compensatii pentru victimele practicilor comerciale neloiale si prin aplicarea de sanctiuni în cazul „unor situatii de prejudiciu colectiv” care afecteazã  consumatorii din întreaga UE. Statele membre au acum doi ani sã transpunã directiva în legislatia lor nationalã pentru a se asigura cã consumatorii din UE beneficiazã de mãsuri de protectie mai solide.
Diana Mitrache