Chiar dacã, aparent, nu au nicio legãturã, o stânã din munte, cu codurile electronice  initiate de computere, copiii din Petrila sunt printre pionierii din România, care au listat la imprimantã 3D o stânã, cu tot cu oi si cioban si au plasat-o într-o machetã, pe care putem vedea cum sunt initiate mesaje venite parcã din viitor.
Copiii au fost împãrtiti pe mai multe ateliere si, din varã, fiecare a stiut ce are sã facã, acum rezultatul fiind unul de exceptie. Si, dacã îi întrebi ce a iesit, ai surpriza sã vezi cum, niste pusti de clasa a VI-a vorbesc despre trecut si viitor în termeni care lor li se par simpli.
„Am participat la toate cele 4 ateliere, din care am învãtat despre o tabletã graficã, o imprimantã 3 D si plãcutele micro bit. Stiam si înainte, cã am mai lucrat cu o tabletã graficã si stiam cum functioneazã, am si vãzut imprimante 3D, dar, pânã acum, nu mai lucrasem cu una. Mi-a  plãcut si sã învãt cum e cu plãcutele micro bit. Dar stiam si cum aratã o stânã, iar noi aici le-am combinat pe toate”, mi-a spus Bogdan Teaha, elev în clasa a VI-a. „Pentru acest proiect, am observat cum se poate crea un oras în 3D si cum pot folosi o tabletã graficã. Mi se   pare foarte interesantã tehnologia si cum ne-a reusit nouã stâna”, a adãugat si Darius Cristian Furdui, un alt coleg, tot din clasa a VI-a. Proiectul celor mici poate fi urmãrit pas cu pas aici: https://bibliotecapetrila.blogspot.com/2019/10/updated-heritage-promotion-macheta-si.html?spref=fb&fbclid=IwAR3SopB55DrjgNtbfWbsl29DsuE4DeOrgip8_XewvGpXGnMkH-AB6sBkoZE
În fapt, lucrurile au fost de-a dreptul complicate, iar cei care i-au îndrumat pe tineri spun acum care a fost ideea de la care au plecat. Si asta, pentru cã machetã cu stânaimprimatã 3D, are un mesaj foarte interesat: „Wellcome to Updated heritage promotion”.

„Am folosit plãcute ca sã integrãm un mesaj în machetã. Programul este putin mai complicat,  pentru cã totul e wiereless si a trebuit sã împart fiecare cuvânt în litere, ca sã se poatã afisa mesajul. Ele sunt, însã, pentru copii create si au integrate softuri care îi fac sã înteleagã mai usor cum se  programeazã un algoritm. Trebuie sã integrãm în globalizare si locul mostenit de noi si tot ce tine de traditii”, mi-a spus cel care îi ajutã pe copii cu partea de electronicã, Remus Sibisanu, profesor universitar la Universitatea din Petrosani. Sunt nu mai putin de 65 de tineri care au  participat la acest proiect pentru care au primit si bani si acum se pregãtesc pentru o nouã etapã deja. Dar meritul lor este cã au lucrat în echipe.
„Domnul Radu Chinta (n.r. profesor de arte  plastice la Clubul copiilor din Petrila) ne-a arãtat ce este si cum se foloseste o tabletã graficã si a realizat o ilustratie 2D a unei stâne traditionale. Având ca model aceastã ilustratie, la cel de al doilea atelier, care a fost despre  imprimarea 3D, Andrei Negoitã, liderul echipei de roboticã, de la Colegiul Constantin Brâncusi, a creat un proiect si a imprimat-o, împreunã cu 20 de oite si un ciobãnas. În al treilea atelier, domnul  profesor Remus Sibisanu ne-a arãtat despre ce este vorba si cum se folosesc plãcutele micro bit si a creat cu ele un mesaj  pentru ceea ce urma sã fie macheta proiectului. Macheta a fost fãcutã în cel de al IV-lea atelier, cu domnul Alin Apostoiu (profesor de practicã si abilitãti tehnice), folosind elementele imprimate la imprimantã 3D avem macheta noastrã  grozavã”, a precizat Oana Bãlãnescu, director la  Casa de Culturã din Petrila, locul în care s-au petrecut toate atelierele.
Au punctat corect, au fost de competitie si acum urmeazã sã se  perfectioneze si altii. Tinerii din Petrila vor mai veni la astfel de ateliere, iar  proiectul derulat în perioada 5 – 20 octombrie în toatã Europa, a primit pentru Petrila 300 de euro, cu care au cumpãrat tableta si  imprimantã 3D. Au promovat practic, patrimoniul  nostru cultural, al Vãii Jiului si acum, în etapa a II-a au sanse sã fie alesi printre câstigãtorii premiului de 2.000 de euro si vor merge cu stâna la Bruxelles.
Diana Mitrache