Mãcar una dintre vechile locomotive cu abur lãsate sã rugineascã sub cerul liber în judetul Hunedoara ar putea fi salvatã. Administratia publicã din petrosani vrea sã reconditioneze o veche locomotivã, pe care sã o transforme într-un punct de reper al localitãtii.

O veche locomotivã cu abur, abandonatã sub cerul liber în curtea depoului CFR din Petrosani ar putea fi reconditionatã si transformatã într-un interesant punct de reper din municipiul Petrosani. Primarul Tiberiu Iacob Ridzi a aflat de la noi despre aceste locomotive valoroase, susceptibile a face parte din patrimoniul national, si mãcar una dintre ele ar putea avea o soartã mai bunã. „Voi lua legãtura cu cei de la CFR pentru a achizitiona o locomotivã sau sã o preluãm în custodie, sã vedem cu se poate si apoi voi propune acest lucru în Consiliul Local. Locomotiva va fi reconditionatã si amplasatã în scuarul din centru, spre pasarela CFR. Asa cum se întâmplã cu avionul amplasat în sensul giratoriu de la intrarea în Cartierul Aeroport, locomotiva ar fi si un excelent punct de reper”, a declarat Iacob – Ridzi.

În judetul Hunedoara sunt, din câte am reusit sã identificãm noi, cel putin 4 vechi locomotive cu abur, lãsate la mila intemperiilor sã rugineascã în vechile depouri. Una dintre ele se gãseste în Statia CFR de la Subcetate. Vegetatia a crescut peste ea, în timp ce fierul a fost corodat de intemperii, asa cã locomotiva cu abur mai aminteste vag de ceea ce era odatã. Este închisã în incinta fostei remize de locomotive Subcetate, construitã si ea în anul 1908 pentru a asigura remorcarea trenurilor pe tronsonul Subcetate-Boutari. Locomotiva face parte dintr-o serie de 7 construite în anul 1908 de Wiener Lokomotivfabriks AG, Floridsdorf,

special pentru linia de cremalierã Subcetate-Boutari Alte trei locomotive vechi, care ar fi putut deveni piese de muzeu, zac în depoul de la Petrosani. Locomotivele sunt de provenientã

austriacã si, cândva, erau un mijloc de transport modern, chiar dacã azi abia se mai poate citi pe una dintre ele “iutealã maximã 40 km pe orã”. Una dintre locomotive a fost construitã în 1913, iar celelalte douã între anii 1932 -1950. Doar aceste trei au mai rãmas dintr-un numãr foarte mare, iar celelalte au luat drumul fierului vechi.

Carmen Cosman