Trei din cei sase primari ai Vãii Jiului au participat la cel mai mare târg de investitii din Europa. Dupã vizita în Munchen, Germania, s-a desprins o singurã concluzie: CONURBATIA este singura sansã a Vãii Jiului de a se dezvolta. Valea Jiului trebuie sã se uneascã si sã se prezinte la astfel de evenimente cu proiecte integrate si clare.
“Am fost la cel mai mare târg de investitii din Europa, a fost o reusitã, am vãzut exact cam cum se pune problema legatã de investitii si de investitori. Surprizã plãcutã a fost cã am întâlnit acolo administratii publice din România care sunt prezente de 10 ani la acest târg si care au început sã aibã rezultate foarte bune. Valea Jiului va trebui, asa cum încercãm sã facem, sã ne prezentãm unitar si sã mergem cu o idee foarte compactã si foarte clarã despre ceea ce dorim sã facem în toatã Valea Jiului pentru cã asa separat, fiecare oras, are sanse mai mici. Ar trebui sã vorbim de o viitoare conurbatie, dar o fazã premergãtoare ar putea fi aceastã asociere care ar putea sã pregãteascã infrastructura pentru aceastã conurbatie pe care vrem sau nu vrem, mai devreme sau mai târziu de va întâmpla”, a declarat Tiberiu Iacob Ridzi, primarul municipiului Petrosani.
Varianta conurbatiei sau a asocierii nu le este strãinã primarilor din Valea Jiului. În anii trecuti s-au semnat acorduri în acest sens, însã totul a fost tras pe o linie moartã. Dupã realizarea unei asocieri, iar mai apoi a conurbatiei Valea Jiului, zona va trebui reprezentatã periodic la astfel de evenimente care oferã vizibilitate în fata investitorilor.
“O asociere poate fi demaratã mult mai usor, o conurbatie necesitã timp mai mult, însã, cred cã ar trebui sã ne miscãm într-un an, maxim doi sã putem pune bazele la cel mai serios mod. În principiu, toti primarii din Valea Jiului sunt de acord cu aceste lucruri, urmeazã sã se punã la punct niste detalii tehnice legate de o astfel de reprezentare. Nu este ieftin sã participi la astfel de târguri, dar fãrã sã fi prezent lumea nu stie de tine”, a mai spus sursa citatã.
Investitorii ar putea veni în Valea Jiului. Existã mai multe argumente în acest sens.
“Existã dorintã din partea investitorilor de a merge acolo unde ei vãd cã existã niste avantaje si cred cã marele avantaj al Vãii Jiului, încã, este aceastã fortã de muncã disponibilã si chiar dacã vorbim despre tineret sau de persoane de vârsta a doua, avem aceastã componentã foarte importantã. Avem o institutie de învãtãmânt superior, care este un avantaj si cred cã si pozitia geograficã poate fi un avantaj competitiv în aceastã competitie de a atrage investitori. Dacã nu esti prezent acolo, lumea nu stie de tine”,  a mai spus primarul din Petrosani.
Expo Real este cel mai mare târg comercial pentru bunuri imobiliare si investitii în Europa. Din 1998 este organizat de Messe München GmbH în complexul Messe München în Germania. În fiecare an, acesta acoperã o suprafatã de expunere de peste 60.000 de metri pãtrati, atrãgând în jur de 40.000 de participanti din peste 75 de tãri si peste 1.700 de companii si autoritãti locale care expun în standuri.
„Am fãcut un pas important”
Primarul Vasilicã Jurca, cel care a initiat aceastã participare, spune cã a gãsit acolo exemplul Clujului, care a atras sute de investitori europeni, de când participã, iar pentru noi este doar primul pas important.
„Am participat la Expo Real, unde merg aproximativ  50.000 de oameni, iar pentru prima datã, ne-am  asociat cu toti primarii din Valea Jiului si am gândit integrat si ne-am pregãtit sã atragem aici investitii. Am luat exemplu de la Cluj, care vin de 7 ani la acel târg, iar primarul Boc a spus cã, în cei 7 ani a reusit sã atragã investitii la Cluj în valoare de 80 de milioane de euro. Pentru noi e un prim pas, unul mic, dar important pentru viitor”, a spus Vasile Jurca, primarul orasului Petrila, cel care a initiat participarea la acest târg. Primarii din zona noastrã au fost la Consulatul României de la Munchen, unde s-au întâlnit cu mai multi oameni de afaceri interesati de investitii în România, iar acestia au cãutat sã îi directioneze spre Valea Jiului. Apoi au participat si la conferinte cu oameni de afaceri nemti ce au deja afaceri în România si cãrora le-au înmânat pliante cu oportunitãtile zonei noastre „O parte chiar erau doritori si interesati de România. Ne-am prezentat cu brosuri despre Valea Jiului, integrat, pentru cã am fãcut o propunere pentru toatã zona, pentru cã noi considerãm cã oriunde ar veni în Valea Jiului ar fi benefic pentru toti”
Reprezentantii Vãii Jiului la acest târg sunt Vasile Jurca (Petrila), Tiberiu Iacob-Ridzi (Petrosani), Lucian Resmeritã (Lupeni) si Maria Liana Staier (A.D.E.H.).
Invest în Jiu Valley este primul brand de regiune asumat de toate administratiile Vãii Jiului. Administratiile din Aninoasa, Lupeni, Petrila, Petrosani, Uricani si Vulcan au asigurat conditiile pentru o bunã reprezentare la târgul de investitori. Astfel, a fost creatã o identitate vizualã comunã, un website de promovare pentru care este asiguratã administrarea timp de 6 luni (investinjiuvalley.com), un clip de promovare a atractiilor pentru investitori si 700 de brosuri si pliante care vor fi folosite inclusiv dupã acest eveniment.
În fapt, participarea la acest târg deschide oportunitatea dialogului la nivel înalt cu mediul investitional european si international, oferind un cadru profesional si o structurã coerentã de dialog. Învest în Jiu Valley este un demers comun al administratiilor locale care, cu sprijinul societãtii civile, al mediului academic, media si al celui privat vor asigura continuitatea în promovarea potentialului localitãtilor din Valea Jiului.
Monika Baciu