Agentia Regionala pentru Protectia Mediului Craiova a emis avizul de mediu pentru ultimul tronson care mai trebuie executat din DN 66A, cunoscut sub numele de „drumul lui Basescu”. Asta inseamna ca, in momentul in care se va gasi sursa de finantare, lucrarile pot sa inceapa, chiar daca mediul va fi afectat de aceste lucrari.Protestele activistior de mediu, ori a celor care sustin ca natura va fi distrusa, a ramas fara niciun ecou. Agentia Regionala pentru Protectia Mediului Craiova a emis avizul de mediu pentru lucrarea „Plan Urbanistic Zonal Drum de Legatura DN 66 km 47+600 – km 66+204 Campu lui Neag – Cerna”. Anuntul a fost facut de reprezentantii Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Timisoara, de care apartine judetul Hunedoara.L egatura dintre Valea Jiului si Valea CerneiPotrivit oficialilor, realizarea investitiei Drum de legatura DN 66 A Campu lui Neag – Cerna este una din investitiile cu impact major asupra dezvoltarii ulterioare a zonei Vaii Jiului, a zonei turistice – realizand conexiunea cu Statiunea turistica Baile Herculane – Parcul National Retezat si Parcul National Domogled – Valea Cernei.

“Odata cu realizarea acestei retele de cale carosabila nationala este necesara si oportuna studierea impactului urbanistic asupra zonelor pe care drumul le traverseaza, cu atat mai mult cu cat pe un sector amplu zona se inscrie in perimetrul arealelor cu valori de patrimoniu protejate. Planul urbanistic zonal are caracter de reglementare si raspunde programului de amenajare a teritoriului si de dezvoltare a zonei limitrofe D.N. 66 A – Campu lui Neag – Cerna, cat si programului de conservare a biodiversitatii din cadrul Parcului National Domogled – Valea Cernei”, se arata in documentul care insoteste avizul de mediu. Principalul obiectiv al planului urbanistic zonal consta in crearea cadrului legal din punct de vedere al planificarii urbanistice, pentru realizarea proiectului “Drum de legatura DN 66 A, Km 47+600 – Km 66+204 Campu lui Neag – Cerna”, prin elaborarea propunerilor de organizare urbanistica a zonei adiacente pentru implementarea proiectului.

De asemenea, PUZ-ul stabileste reglementarile cu privire la ariile naturale din zona proiectului, la infrastructura rutiera, la echiparea edilitara si la obiectivele de utilitate publica.Defrisari in aria protejataPractic, acest PUZ analizeaza impactul in zona atat din punct de vedere turistic, cat si al mediului, tinand cont de faptul ca vorbim despre un areal sensibil, cu o serie de specii de plante si animale protejate, care ar putea fi deranjate din habitatul natural de aceste lucrari. Specialistii care au intocmit raportul vorbesc despre “disfunctionalitati” si “vulnerabilitati” care trebuie rezolvate inainte si in timpul aplicarii acestui proiect investitional, precum si de mai multe masuri de compensare a impactului asupra mediului. Proiectul prevede defrisari chiar in interiorul ariei protejate. “Deoarece pentru lucrarile de modernizare a DN 66 A sunt necesare defrisari in arii Natura 2000 si datorita faptului ca in ciuda masurilor de diminuare a impactului ramane impact rezidual negativ se recomanda sa se ia si unele masuri de compensare a impactului negativ: Replantarea in alte locatii, stabilite impreuna cu A.P.M., Directia Silvica si custozii ariilor protejate, a arborilor din speciile ce au fost defrisate. Suprafata ce va fi impadurita se va stabilii impreuna cu Directia Silvica, custozii ariilor protejate si A.P.M. inainte de scoaterea din fondul forestier a suprafetelor ce vor fi defrisate. Se recomanda ca suprafata reimpadurita sa fie cu cel putin 10% mai mare decat cea defrisata pentru a echivala astfel functiile si serviciile suprafetei initiale. Dupa realizarea proiectului, se vor reface portiunile afectate ale habitatelor traversate, cu nucleul de specii original, iar apoi se va monitoriza instalarea acestor specii si a habitatelor respective. Daca autoritatile de mediu si administratia parcului considera necesar se vor recrea habitatele afectate fie in acelasi sit, prin largirea acestuia, fie in alta locatie similara si care va fi declarata Sit Natura 2000”, se specifica clar in documentul la care facem referire. si nu sunt singurele masuri care trebuie luate, mai ales ca vorbim inclusiv despre constructia de spatii de cazare. PUZ-ul prevede lucrari stricte de protectie a mediului, dar si traversari pentru animalele care au habitatul in aceasta zona, asa cum s-a intamplat si pe tronsoanele realizate pana acum. Sau, asa cum spun oficialii, “proiectul prevede dezvoltarea zonei DN 66 A. Intrucat in zona se intalnesc arii naturale protejate, si au fost identificate habitate naturale, proiectul a avut in considerare protectia acestora pentru a nu fi afectate. Dezvoltarea zonei turistice se va realiza numai in perimetrul construibil ce corespunde zonei de dezvoltare durabila a Parcului National Domogled Valea Cernei”.Sectorul de drum national DN 66A aflat in cadrul studiului traverseaza in totalitate o zona montana. Cotele la care se situeaza aceasta cale de legatura se situeaza intre aproximativ 1190 in zona de inceput a proiectului, zona Canton Silvic Campusel, atingand o altitudine maxima din cadrul intregului parcurs al sau in punctul Pasului Jiu-Cerna, de circa 1380 m. Altitudinea minima in cadrul traseului, de aproximativ 690 m, este inregistrata catre finalul traseului, respectiv in zona de traversare a Raului Cerna.

Carmen Cosman