Costuri triple, sistemul prescolar în pericol

Cam 15 lei alocã statul român unui copil prescolar, care vine la grãdinita unde doarme, mãnâncã si se joacã.  Asta, în timp ce costurile ajung sã fie chiar si triple si, mai nou, potrivit unei ordonante de urgentã, grãdinitele care nu se pot finanta singure  se comaseazã.
Asa se face cã, Ordonanta 48, din 8 iunie 2018 (https:// lege5.ro/Gratuit/gi4dkmbqgaya/ordonanta-de-urgenta-nr-48-2018-privind-drepturile-elevilor-scolarizati-in-unitati-de-invatamant-infiintate-in-procesul-de-organizare-a-retelei-scolare-si-pentru-modificarea-si-completarea-legii-educa ), privind drepturile elevilor, le-ar impune grãdinitelor o comasare cu licee si scoli generale, lucru vãzut de cei care pierd ca pe o cheltuialã mult mai mare, pentru cã este nevoie de reacreditare continuã. Asta, în timp ce sistemul tot subfinantat ar rãmâne.
Directorii grãdinitelor cu program prelungit nu agreazã aceastã metodã, considerând cã doar finantarea ar trebui ajustatã. „Eu, personal, nu vãd cu ochi foarte buni unirea grãdinitelor cu program prelungit, cu scolile. Este ok cu grãdinitele cu program pânã la 12,00. Pot functiona pe lângã scoli cele cu program normal. Consider cã ar scãdea calitatea actului educational adecvat si a vietii copiilor, pentru cã toate lucrurile care se întâmplã solicitã prezenta nemijlocitã a directorului în miezul problemei”, spune Lucia Munteanu, director Grãdinitele cu PP Petrosani.
Sunt 356 de copii la granitele din Petrosani, la program prelungit, iar finantarea este de doar 5.367 de lei, în timp ce cheltuielile trec de .peste 1.900.000 de lei si, practic, vorbim despre numãr dublu de copii, pentru o singurã clasã.
„Ar trebui sã se recalculeze costul standard care ne asigurã nouã existenta. Ar fi extraordinar, pentru cã, asa cum am mai spus, în învãtãmântul prescolar, avem o incompatibilitate, între costul standard pe care ni-l acordã la grãdinitã si legea educatiei, care prevede cã la grãdinitã, grupele trebuie sã fie constituite din nu mai multi de 20 de copii si nu mai putin de 10. Ori costul pe care noi îl primim, pentru a ne descurca cu toate cheltuielile, ne-ar împinge cãtre dublarea numãrul de copii la clasã, ceea ce nu este pe lege”, a mai adãugat Lucia Munteanu. Directorii de scoli si licee spun, însã, cã toate calculele nu au relevantã si cã, acolo unde sunt multi, puterea creste si nu mai sunt probleme cu finantarea. „Dacã sunt foarte multi elevi si prescolari într-o unitate scolarã, atunci, pe lângã bugetul care asigurã si plata salariilor si cheltuielile de întretinere si cheltuielile materiale, nu vor fi probleme. Dar dacã sunt organizate în unitãti cu numãr de elevi foarte mic, atunci si bugetul va fi unul sãrac si apar probleme în sensul cã executia bugetarã, undeva pânã la jumãtatea anului scolar este efectuatã pânã la 100%”, spune Alexandru Lãutaru, directorul Colegiul National Mihai Eminescu.Decizia de comasare sau nu va apartine, pânã în toamnã, atât primãriilor, care trebuie sã vadã cum se poate ajusta acest lucru si ce costuri sunt mai mari, cele cu acreditarea continuã, ori cele ce vizeazã o finantare corectã, dar si inspectoratele scolare, care vor decide dacã este necesarã comasarea.Prescolarii au un regim special si dascãlii din zona noastrã au luat în clase si copii mici, de la 2 ani si jumãtate, iar comasarea cu scolile, ori liceele nu este, sustin acesti dascãli, cea mai bunã solutie.
Diana Mitrache

Advertisements