Nouã ani au trecut de la momentul în care s-a vorbit de realizarea drumului spre Herculane. S-au întocmit o multitudine de studii, însã drumul nu a fost realizat nici pânã în prezent. Nici pentru viitor, scenariile nu sunt prea optimiste.
Senatorul Cristian Resmeritã a primit rãspuns de la premierul Viorica Dãncilã cu privire la acest sector de drum.
“În ceea ce priveste asigurarea unei surse de finantare, pentru sectorul de drum DN 66A km 66+204-km. 109+308 CNAIR va interveni la Ministerul Transporturilor în vederea confirmãrii posibilitãtii finantãrii lucrãrilor de la bugetul de stat si includerea în anul 2018 a cheltuielilor necesare pentru elaborarea studiului de prefezabilitate”, aratã documentul. În anul 2009 au început demersurile pentru realizarea drumului care ar trebui sã facã legãtura între Câmpu lui Neag si Herculane. Atunci s-a elaborat studiul de fezabilitate, iar în anul 2011 s-a obtinut acordul de mediu. În anul 2012s-a reactualizat studiul de fezabilitate, iar licitatia pentru procedurã a fost anulatã în anul 2015 din cauza lipsei de finantare. Între timp si ecologistii de la Greenpeace au formulat actiuni în instantã. “Referitor la asigurarea unei surse de finantare, pentru sectorul de drum DN 66A km 47+600-km66+204 a fost obtinut acceptul MT privind finantarea lucrãrilor de la bugetul de stat si includerea cheltuielilor necesare pentru revizuire/actualizare studio de fezabilitate (…), în limita sumelor alocate cu aceastã destinatie”, mai aratã documentul. Pentru modernizarea DN 66A, sectorul de drum cuprins între km 66+204 – km 109+308, în anul 2015, s-a pregãtit documentatia pentru licitarea executiei lucrãrilor, însã aceasta a fost retrasã odatã cu scoaterea proiectului din Masterplanul General de Transport. Potrivit documentului, în prezent s-a finalizat raportul de analizã si s-a întocmit nota conceptualã împreunã cu tema de proiectare si se aflã în elaborare caietul de sarcini pentru expertiza tehnicã a drumului. S-au strâns si semnãturi La finalul anului trecut, cetãtenii din Valea Jiului si nu numai au semnat o petitie prin care îsi manifestau dorinta pentru reluarea lucrãrilor la drumul spre Herculane. Lista cu cele aproape 40.000 de semnãturi a fost predatã fostului premier Mihai Tudose. Fostul premier al României a promis cã lucrãrile vor fi finantate de la bugetul de stat. Numai cã surpriza a venit când a fost publicat bugetul de stat aferent acestui an. În document nu a fost prevãzutã nicio sumã destinatã acestei lucrãri.
Odatã construit, DN66A ar face legãtura cu localitatea Cerna Sat din judetul Gorj, aflatã la doar 42 de kilometri de Bãile Herculane, pe un drum prost, dar care trebuie doar reabilitat, nu construit de la zero, cu toate avizele aferente. Miza este mare. Prin realizarea drumului s-ar asigura accesul direct spre portul Orsova si, mai departe, spre Serbia. Parcul National Retezat si domeniile schiabile din Valea Jiului ar deveni astfel foarte usor accesibile pentru o populatie de milioane de locuitori.
Monika Baciu