Peste 150 de oameni se ceartã, iar uneori se iau si la bãtaie, pentru dreptul la sãnãtate. Sunt cei care vin la sediul Casei de Sãnãtate ce a fost deschis la Petrosani, tocmai pentru a le fi mai usor oamenilor din Valea Jiului.
Cabinetul este în zona ambulatoriului de la Spitalul de Urgentã din Petrosani, însã, coada se formeazã foarte devreme, când soarele nici nu a rãsãrit. Oamenii pornesc de acasã, ca sã se aseze la coadã, putin dupã miezul noptii, desi la ghiseu angajatii din Deva, ajung abia la ora 10.00. Pânã atunci, e doar ceartã si scandal.
Se fac liste, cu maxim 150 de oameni, iar dacã nu apucã, sau nu aduc dosarele complete, mai vin si sãptãmâna viitoare.
„Eu am venit dimineatã la 6,30 si eram numãrul 6. La ora asta, desi nu a venit nimeni la cabinet, cred cã a trecut de 100. Ar trebui fãcut în asa fel încât sã vinã de 3 ori pe sãptãmânã. Am pierdut cardul de sãnãtate. Dureazã vreo 2 luni de zile si în timpul ãsta nu stiu ce fac”, spune un bãtrân aflat pe scãrile ghiseului, pentru cã înãuntru aerul e greu de respirat.
„Sunt la rând, m-am scris pe listã. Asa e mereu. Vin si la ora  2 dimineata”, ne explicã o altã doamnã. „De la ora 4 sunt aici la rând. La ora 4 eram aici azi. Dacã vin mai târziu, trebuie sã vin si sãptãmâna viitoare, cã nu mai apuc. E o zi pe sãptãmânã  program si aglomeratie foarte mare Vin cum am bani, ca sã îmi plãtesc asigurarea din mânã si când  am bani, stau la coada asta. De doi ani e la fel. Sã vinã si ei de douã sau trei ori pe sãptãmânã”, ne explicã o femeie ce vine mereu la aceastã coadã ca sã fie asiguratã în sistemul public de sãnãtate. „În Valea Jiului suntem multi. A fost anul trecut martea si joia program. E coadã. Eu am venit la 4 de la Vulcan si am fost primul. Am dat si 30 de lei la taxi. Dacã nu ai dosarul  bun, mai vii o datã, însã,  sper sã nu am ghinion”, ne-a explicat un bãtrânel, primul la usã, care era gata sã se certe cu oricine i-ar fi luat locul. Nimeni nu tine cont cât sunt de bãtrâni si bolnavi, cã au plãtit o viatã întreagã asigurãri de  sãnãtate si cã acum când sunt  bolnavi, sunt umiliti de un sistem ce se cramponeazã în birocratie.
Haosul este generat de lipsa personalului si spatiul îngust de pe hol. Se fac si se desfac liste si, desi a fost un program cu douã vizite sãptãmânale ale echipei de la Deva, acum acestia vin o  singurã datã. Încã din data de 8 ianuarie 2018, CNAS a solicitat  CAS Hunedoara definirea  propunerilor cu privire la criteriile de înfiintare a oficiilor de asigurãri de sãnãtate fãrã personalitate juridicã si nici pânã acum situatia nu este rezolvatã. Asta, pentru  a face ca programul sã fie  prelungit si în alte zile.  La acest birou, sunt posibile activitãti legate de operarea  documentelor privind calitatea de asigurat, preluarea documentelor privind solicitãrile pentru cardul European, solicitãrile pentru diverse dispozitive medicale,  solicitãri de tipãrire card duplicat (însotite de dovadã plãtii), solicitãri de aprobare cãtre comisiile  de specialitate a prescrierilor de medicamente sau redarea cãtre asigurati a aprobãrilor solicitate.
Diana Mitrache