La aproximativ 40 de kilometri de Petrosani, pe Drumul Nationat 7, care duce pe Voineasa, se afla o statiune uitata de timp. Hotelurile din  Statiunea Vidra au fost incuiate si abandonate, iar telescaunul ce ducea spre partia din munte a fost lasat sa rugineasca. Exista planuri de relansare a statiunii, iar acestea se leaga si de Parang.

Nicolae Ceausescu avea planuri mari pentru Statiunea Vidra, situata pe DN 7A, pe drumul care face legatura dintre Petrosani si Statiunea Voineasa. Intentiona sa organizeze aici chiar o olimpiada de iarna, dar Vidra beneficiaza de un potential insemnat atat pentru sporturile de iarna, cat si pentru cele de vara. Statiunea se afla in apropierea Barajului Vidra, unde amatorii de sporturi nautice cu vele pot sa isi dovedeasca maiestria in navigatie. Iar asa cum erau planurile statiunea Vidra ar fi fost una din cele mai frumoase statiuni montane din Romania.

Este situata la aproximativ 40 de kilometri de Petrosani, in inima Muntilor Lotrului, la o inaltime de 1370 m, cu un aer deosebit de ozonat. Statiunea beneficiaza si de o partie de schi cu o complexitate medie, dar si de un telescaun, iar aici zapada se mentine in jur de sase luni pe an. Numai ca dupa 1989 din toate acestea s-a ales praful. Astazi, peisajul este dezolant. Hotelurile a caror constructie a fost finalizata sunt acum inchise, iar defrisarile masive din ultimii ani au lasat versantii golasi. Declinul a inceput dupa 1990, cand au fost stopate investitiile incepute. Asa s-a intamplat cu un hotel de 400 de locuri si o sala de spor, la care se lucra inainte de revolutie. Si telescaunula  fost abandonat. Nimeni nu s-a gandit sa-l dezafecteze sau sa-l protejeze de intemperii, asa ca scaunele atarna acum dezolant pe cablu si au fost acoperite de rugina si chiar de licheni. In prezent,din baza de cazare mai sunt deschise doar cinci vile, care se afla sub coordonarea  Sind Romania, dar capacitatea acestora este de numai 20 de locuri.

Cariera de aur secreta

Cele cinci vile sunt mai mereu pline, iar oamenii sunt atrasi atat de peisajul montan, cat si de lacul de acumulare Vidra si barajul cu acelasi nume. Acesta este singura constructie hidrografica de acest gen formata din anrocamente si nu din beton. In vecinatatea sa, pe malul opus, debuseaza apele aduse printr-o galerie din reteaua de captari nord, sub forma unei cascade albe, vizibila cand nivelul lacului este mai scazut. De aici se incepe coborarea in serpentine, catre partea din aval a barajului. In dreapta, drumul betonat duce la fosta cariera „Chioara”, de unde au fost extrase blocurile de piatra pentru baraj. Si aici, povestile localnicilor starnesc interesul. Se povesteste ca in aceasta zona se afla o mina de aur, tinuta in mare secret, care a fost exploatata de catre nazisti in cel de-al II-lea razboi mondial, cu ajutorul prizonierilor de razboi. Cand au aflat ca Germania a fost infranta, au bagat toata documentatia si prizonierii in mina si au dinamitat-o; de atunci nimeni nu a mai stiut unde se afla deoarece pietrele cazute de pe peretii abrupti ai versantilor au acoperit o mare parte din zona.

Telegondola din statiunea abandonata
In timp ce oficialii din Petrosani isi fac griji pentru proiectul de dezvoltare a Statiunii Parang, a carui finantare ar putea fi stopata, la doar cativa kilometri mai sus, pe DN 7A, aceste griji par sa nu existe. Sunt planuri mari pentru statiunea abandonata dintre munti, iar acestea sunt legate si de Parang. Conform proiectului, din aceasta statiune turistii ar putea face excursii prin Muntii Parangului, Lotrului sau Capatanii, aspecte care o fac mai atractiva si dincolo de sporturile de iarna. Lucrarea in sine, insa, consta in realizarea a 4 partii de schi cu o lungime totala de 9 km, prevazute cu tunuri de zuapada artificiala si instalatii de transport pe cablu care totalizeaza peste 5 kilometri. Daca vechiul telescaun este abandonat, se prevede amenajarea unuia nou, cu o lungime de 1800 m. De asemenea, se va construi un teleschi de 733 m si o telegondola de 3 kilometri, cu statie intermediara. Tot in cadrul proiectului vor fi realizate spatii adiacente pentru servicii, o parcare cu minim 350 locuri si un refugiu salvamont la cota 1975 m.

Carmen Cosman