Conflictele în scoli iau amploare si vina o poartã un sistem complex, ce are la bazã relatiile de acasã, relatiile de la scoalã, dar si cele de la nivelul conducerii unei institutii de învãtãmânt.
Recent, un elev din Orãstie a amenintat fãrã perdea un profesor si a fost nevoie de interventia jandarmilor pentru aplanarea acestui incident, iar Casa Corpului Didactic din Hunedoara a adunat peste 60 de profesori la Scoala nr 7 din Petrosani, pentru a afla cum pot fi gestionate aceste conflicte. Dascãlii au fost extrem de încântati sã afle ce spun alti colegi despre noile metode si cursurile se tin la Petrosani în aceste zile.
„A trebuit sã limitãm înscrierea la aceste cursuri de formare, care se desfãsoarã pe perioada a 24 de ore, pentru cã toti colegii, începând cu cei de la grãdinitã, pânã la cei de la licee, sunt interesati în a aprofunda modalitãti de gestionare a conflictelor”, a afirmat Vasile Pop, director Scoala nr.7 Petrosani.
Profesorii spun cã sunt constienti cã aceste conflicte existã si cã ele nu pot fi eradicate, însã medierea are ca scop tocmai ajungerea la un punct comun, care sã multumeascã toate pãrtile implicate, aceasta fiind singura metodã ce dã roade.
„Cursurile acestea vin ca un ajutor, atât pentru noi, dascãlii, cât si pentru elevi. Existã, întradevãr, conflicte, mai ales între copii, care vin pe fondul unor probleme existente din familie, iar fiecare vine în plus cu trãiri sufletesti de diverse naturi si copiii trebuie sã fie învãtati cã este corect, într-un anume fel, sã gestioneze o situatie si nu asa cum primesc modele din familiile din care provin”, a declarat Ionela Trucã, profesor participant la cursurile de formare.
Si cum le poti arãta copiilor cã nu e bine sã devinã conflictuali? Aceasta este si întrebarea la care cursurile de formare profesionalã vor sã rãspundã.
„Vom merge pe însusirea unor tehnici de negociere, pentru cã este cunoscut faptul cã, dacã nu poti sã schimbi nimic, mãcar poti sã negociezi, ca rãul sã devinã mai mic. Noi mergem pe o idee, care este generatã de una dintre problemele acute. Toti dascãlii vãd modalitãti de judecare si emit judecãti în functie de cum era pe vremea lor. Anii au trecut, noi, ca maturi, nu mai putem judeca anumite fapte ca în anii 80 sau 90 si trebuie sã ne raliem la 2020, o perspectivã din care toatã lumea câstigã. Fiecare, într-un conflict, trebuie sã câstige si aici este cheia negocierii lui”, a mai adãugat Vasile Pop, care a afirmat cã existã în scoli copii conflictuali, care genereazã conflicte si nu a omis sã precizeze si cã astfel de conflicte apar si între profesori si între profesori si elevi, dar si între profesori si conducerea unitãtii de învãtãmânt. Nu au fost nicicând eradicate si ideea de a veni la un astfel de curs îi ajutã pe toti sã afle cum sã le gestioneze corect, asa încât nimeni sã nu piardã mai mult, în favoarea altcuiva.
Conflictele între generatii, conflictele între copii la scoalã, între profesori si elevi, ori chiar între profesori trebuiesc mediate si negociate, iar aceste cursuri de formare profesionalã îsi propun sã vinã în sprijinul tuturor. Mai mult, Scoala nr 7 din Petrosani si-a propus sã organizeze pe viitor si cursuri pentru pãrinti, pe aceeasi temã, pentru cã, de cele mai multe ori, conflictele au ca substrat familia în care trãiesc cei implicati.
Diana Mitrache