Apa Serv, socie­tatea care distribuie apa potabilã si gestioneazã sistemul de canalizare al Vãii Jiului, a adus fatã în fatã sefii birourilor de comunicare din România, ai firmelor similare, cu ziaristii zonei noastre.

S-au purtat discutii cu privire la modul în care se fac comunicãrile si cum sunt ele reflectate de presã, ce trebuie îmbunãtãtit si ce ar trebui modificat, asa încât cetãtenii beneficiari ai serviciilor sã nu aibã de suferit si sã fie informati corect. Au existat pãreri din ambele pãrti, iar cei care au participat si-au spus opiniile si au sugerat liniile spre care se tinde în acest moment.

„Dacã acum 5 ani, sau chiar un an si jumãtate, subiectele de interes, care captau atentia jurnalistilor, erau discutiile legate de pretul apei si 80% din materialele publicate pe acest subiect erau negative la adresa operatorului de apã, s-a reusit, într-un an si jumãtat, ca pretul apei sã nu mai fie cel mai important subiect de interes pentru presã si comunitate, ci subiecte precum investitiile în sistemul de canalizare si extinderea retelelor, cresterea încasãrilor, scãderea problemelor legate de neplata facturilor, sã capteze totusi interesul publicului si al colegilor din media”, a spus în deschidera discutiilor jurnalistul Tiberiu Vintan, director Exclusiv Grup din Valea Jiului.

Ziaristii din Valea Jiului i-au sfãtuit pe comunicatori sã îndulceascã acele comunicate care ne anuntã cã se ia apa, spre exemplu, si sã facã în asa fel sã privim din unghiul profitabil al lucrãrilor.

„Dacã mã întrebati ce as face eu, de partea cealaltã a baricadei, în calitate de comunicator al societãtii cu un asemenea profil, as încerca sã transform vestile proaste pe care uneori trebuie sã le dai consumatorilor, de genul „avem lucrãri si se ia apa”, în vesti bune. De cele mai multe ori, beneficiem de informatia venitã în ultima clipã, care spune cã mâine sunt lucrãri pe câte o stradã si nu veti avea apã mai multe ore. Eu cred cã ar trebui ca, înainte cu o sãptãmânã de un asemenea moment în care trebuie sã întrerupem apa, puteti anunta cã aveti de lucru, le spuneti oamenilor cã veti investi acolo si care va fi efectul si pentru acest fapt, le spuneti cã va exista si un disconfort”, a mentionat si Cãtãlin Docea, director ZVJ.

Cum gestionãm un comunicat de presã, ce trebuie scris în el si care sunt rigorile elaborãrii unui astfel de articol de presã, au generat lungi discutii la Apa Serv, dar s-a ajuns la concluzia cã important este limbajul si faptul cã jurnalistii  se adreazã oamenilor.

„De multe ori, dumneavoastrã formulati un comunicat în care intrati cu multe date tehnice, vã pierdeti în date cu care sunteti familiarizati si noi trebuie sã le transmitem mai departe. Eu v-as sugera ca pe viitor, sã începeti cu lucrurile ce îi afecteazã pe oameni, în comunicat. Pentru cã, în multe cazuri, datele importante sunt puse la finalul unui comunicat de presã si vã pierdeti în multe date tehnice neinteresante”, le-a sugerat si jurnalistul Marius Mitrache, directorul ziarului Cronica Vãii Jiului, iar jurnalistul  Ilie Pintea, corespondentul zonal la Radio România Actualitãti a punctat faptul cã si comunicatele venite de la cei de la institutiile publice ar trebui sã rãspundã la câteva întrebãri, în ordine, pentru a fi interesante.

„Ideal ar fi sã tineti cont de niste minime reguli, atunci când elaborati acele comunicate si sã rãspundeti la acele întrebãri fundamentale la care trebuie sã stea în spatele unei stiri si asta, nu pentru cã ziaristul nu are chef sã scrie, ci pentru cã, de cele mai multe ori, sunt ocupati si ar prefera sã publice un comunicat asa cum îl primesc. Tineti cont si de elementele tehnice ce trebuiesc traduse si, un comunicat de douã pagini nu poate sã fie interesat, dar dacã va fi de o jumate de paginã, cu sigurantã, va capta interesul”, a precizat Ilie Pintea.

Conducerea Apa Serv a fost transantã si directorul general Costel Avram a recunoscut cã a iesit în presã des, dar si cã a obtinut un feed-back bun, atunci când el însusi a  participat activ în teren la diverse actiuni, precum cea dedicatã cana­lizãrii, care nu trebuie sã fie cosul de gunoi al orasului. „Dacã nu mã vãd pe mine între ei, oamenii, beneficiarii nostri nu cred. De obicei stiu cã venim dupã bani, dar când m-au vãzut, au rãmasi surprinsi, cum surprinsi am fost si noi, cã, oamenii cei mai interesati au fost în vestul Vãii Jiului si aici mã refer la campania cu canlizarea în care am încercat sã-i constienticãm sã nu arunce deseuri în canale. Oamenii cu care am stat de vorbã, fiecare  ne-a spus pãsul, cã  le-am mãrit pretul apei sau altceva, dar, una peste alta, le-a plãcut ideea de a sta cu ei”, a completat si Costel Avram, director SC  Apa Serv Valea Jiului. Comunicatorii de la celelalte societãti au punctat si ei relatiile pe care le au cu presa, marsând pe ideea cã trebuie gãsit mijlocul cel mai de impact si modalitatea idealã de a transmite informatiile, indiferent în ce oras se petrec faptele.

Diana Mitrache