În pline sãrbãtori iudaice, Cimitirul Evreiesc din Petrosani este blocat de o haitã de maidanezi. Câtiva locuitori de pe str. Libertãtii, drumul ce duce spre cimitir, au povestit cã maidanezii sunt ademeniti în acest loc cu mâncare, probabil, pentru a-i tine departe de oras.
În 3 octombrie 2016, s-a dat startul sãrbãtorilor evreiesti, conform calendarului iudaic, începând cu Ros Hasana, Anul Nou evreiesc 5777. Începând din sãptãmâna premergãtoare acestor sãrbãtori, se merge la cimitir pentru rugãciune si aprinderea de lumânãri. Doar cã în Cimitirul Evreiesc din Petrosani putini au putut intra pentru rugãciunea de iertare de pãcate ale rudelor decedate pentru cã o haitã de cel putin 10 câini maidanezi (atât am putut numãra noi) s-au adãpostit aici.
„A trebuit sã ne întoarcem din drum, chiar am fugit de frica lor. Noi, douã femei, cum sã ne apãrãm de atâtia câini. Nici nu stii ce reactii au când sunt în haitã” – a declarat o domnã profesoarã din Petrosani.
„Eu am revenit cu sotul si pentru a putea intra la mormânt am adus cu noi mâncare pentru a le distrage atentia, i-am tinut ocupati pânã am aprins lumânãrile” – a povestit M.P., tot din Petrosani.
Ajunsi la fata locului pentru a verifica sesizãrile oamenilor, am gãsit Cimitirul Evreiesc împânzit de câini tolãniti pe morminte, în iarbã, pe lângã „casa parohialã”, dar la vederea noastrã s-au ridicat si s-au împrãstiat care încotro. Faptul cã au fugit când au vãzut oameni dovedeste cã au fost alungati de multe ori, cel mai probabil aici ducându-se adevarate „lupte” din care patrupedele nu au iesit întotdeauna victorioase.
Câtiva locuitori de pe str. Libertãtii, drumul ce duce spre cimitir, au povestit cã maidanezii sunt ademeniti în acest loc cu mâncare. „Probabil pentru a nu mai umbla prin oras sau prin Cimitirul Central, sunt tinuti aici. I-au obisnuit cu ceva mâncare care este aruncatã periodic, sus, în cimitirul evreiesc. Mai coboarã si pe stradã, la containere, dar pânã acum nu au fost agresivi. Drept îi cã te apucã frica atunci când îi vezi, cã-s multi” – a povestit un locuitor de pe str. Libertãtii.
Cât priveste Ros Hasana, este momentul când începe ciclul celor mai importante sãrbãtori evreiesti, fiind urmatã, la zece zile, de Yom Kippur — „Ziua pocãintei”.
Timp de douã zile sunt reamintite responsabilitãtile fatã de Divinitate si se face un bilant al anului trecut. Ros Hasana este un moment de reevaluare a vietii, de rugãciune pentru iertarea faptelor rele si de schimbare în bine pentru anul care începe, dupã cum a precizat rabinul Rafael Shaffer: „Dupã traditia noastrã, în aceastã zi se împlineste un nou an de la a sasea zi a creatiei, ziua în care a fost plãmãdit primul om, ziua în care a fost ispitit, a cãzut în ispitã, a fost judecat, s-a cãit si cãinta i-a fost primitã. De aici i se trage atât numele, Ros Hasana, care înseamnã „capul anului”, cât si rostul, ziua în care faptele fiecãruia dintre noi sunt amintite spre a fi aduse la judecatã”, potrivit romania-actualitati.ro.
În aceste zile se mãnâncã, în primul rând, mãr înmuiat în miere, ca sã prefigureze un an dulce, cap de peste – pentru ca fiecare sã fie „cap” si nu „coadã”, rodii si multe alte fructe. Un salut obisnuit în aceastã perioadã, în afarã de „Sana Tova” („Sã ai un an bun”), este Chativah Tova sau un înscris pozitiv în cartea lui Dumnezeu.
Ileana Firtulescu