ERASMUS+ este noul program al Uniunii Europene pentru educatie, formare, tineret si sport pentru perioada 2014 – 2020, cu un buget de 14,7 miliarde si reflecta importanta pe care UE o acorda acestor domenii si angajamentul de a investi in ele.
Comisia pentru proiecte si programe europene de la Colegiul Economic ”Hermes”, coordonata de doamna profesoara Mihaela TETILEANU a aplicat si a castigat proiectul “Increasing teaching skills by job-shadowing” din cadrul acestui program.
 Activitatea de job-shadowing s-a desfasurat pe parcursul a doua saptamani (4 -17 mai 2015) la Liceul Portughez Agrupamento de Escolas de Penacova, scopul fiind indeplinirea obiectivelor specifice ale proiectului:
utilizarea metodelor moderne de predare;
dezvoltarea strategiilor didactice prin utilizarea metodelor interactive de predare-invatare, centrate pe elev, metodica predarii disciplinei;
dezvoltarea competentelor de comunicare in limba engleza a participantilor;
acumularea de noi experiente privind noi metode de lucru cu elevii, noi strategii de abordare a relatiei profesor-elev in scoala contemporana.
De la Colegiul Economic „Hermes” din Petrosani au participat 8 cadre didactice, care au avut posibilitatea de a intalni si a impartasi experienta didactica cu colegi de la acest liceu din Penacova, Portugalia, ceea ce va conta in evolutia lor profesionala si, de asemenea, se va crea un grup dinamic prin schimbul de bune practici ce se vor materializa in proiecte de parteneriat educational de tip e-twinning si apoi in elaborarea de viitoare proiecte de tipul KA 2 „School strategic partnership”.
Activitatile desfasurate au permis realizarea unui schimb bilateral de informatii si experienta intre cadrele didactice gazda si oaspeti. Toti cei implicati au putut lua contact cu realitatea sistemului educational portughez, cu felul in care acesta este conceput, observand si adoptand noi metode de predare-invatare-evaluare, activitati didactice ce respecta principiul instruirii diferentiate, in functie de particularitatile de varsta si dezvoltarea mentala a elevilor.
Doua saptamani de munca impreuna au permis atat analize comparative pe marginea demersurilor didactice realizate, dar si interactiuni in sfera socialului, atat de necesare pentru intelegerea realitatilor unui alt sistem educational si, mai ales, a realitatilor unei alte tari comunitare, a atitudinii oamenilor si a rigorii lor fata de munca.
Am observat cum un demers didactic poate fi pus in practica printr-o serie de abordari metodologice, fiecare cu avantajele si dezavantajele sale, iar analiza intr-un alt context educational a experientei personale de dascal, a scos in evidenta diversitatea abordarilor pedagogice care se pot realiza pentru o anumita tema.
Elasticitatea metodelor aplicate, principiul transmiterii de informatii putine, dar esentiale pentru progresul didactic, renuntarea, in mare masura, la abordarile formale, prea academice, centrarea demersului didactic pe elev, care este mereu pus sa rezolve singur sau in echipa diferite sarcini de lucru, toate au constituit mobilul activitatilor la care au participat profesorii implicati.
De asemenea, cadrele didactice de la noi au beneficiat de dialog, interactiune si formare multiculturala ce vor fi consolidate in procesul de predare – invatare – evaluare prin noi abordari si strategii inovatoare ale actului educational.
Experienta acumulata reprezinta valore adaugata competentelor profesionale ale beneficiarilor proiectului si se va reflecta asupra elevilor ca principal indicator de impact, prin cresterea frecventei si a motivatiei pentru invatare sau imbunatatirea rezultatelor scolare.
Castigul intercultural al participantilor, desi dificil de cuantificat, este evident si a facut ca experientele traite sa aiba multiple valente educationale nu doar in sfera pedagogiei, ci si in cea a dezvoltarii personale.