de Moise GURAN /

Mare atentie la miscarea minerilor din Valea Jiului. Ea se coace deja de cateva luni si pare a fi pe punctul sa dea în clocot. Ceea ce cer cei 5000 de mineri ce nu s-au mai oprit la Petrosani ci au apucat-o în aparenta spre Bucuresti este o crestere a sporului de pericol de la 600 la 700 de lei. Pe la pranz s-au razgandit si au zis ca nu mai vin la Bucuresti, chemandu-l în schimb pe ministrul economiei în Valea Jiului.

Poate va mai amintiti faptul ca la începutul anului, fix atunci cand începusera sa zboare sticlele incendiare pe bulevardele Bucurestilor, minerii au initiat primele proteste. Au obtinut imediat o semnare a unui protocol prin care ministerul Economiei le acorda sporul, dar, imediat dupa aceea ei au aflat ca protocolul nu poate fi legal atata timp cat fusese semnat înainte de aprobarea bugetului CNH si sa vedeti de ce…

Anul trecut Compania Nationala a Huilei a pierdut 525 de milioane de lei, adica peste 120 de milioane de euro. Aceste pierderi au fost acoperite de subventii directe sau indirecte, dar cand au vazut aceste cifre, celor de la FMI li s-a facut rau. Ei au presat o reducere a subventiei iar asta i-a cam panicat pe directorii CNH. Acestia au fugit la randul lor la termocentralele carora le furnizeaza carbune si le-au spus – va dam mai scump. Nu puteti sa ne dati mai scump, au spus acestea, ca ne ducem si luam carbune din import. Acesta a fost momentul în care minerii au început sa se agite, iar directorii lor îi priveau probabil multumiti de dupa perdelele de la ferestrele companiei.

Era nevoie de o interventie politica pentru a forta termocentralele statului sa plateasca mai mult catre CNH, ca sa fie liniste si pace, cum se spune, ca sa fie bine ca sa nu fie rau.

Atata doar ca guvernul s-a schimbat, iar noul guvern are un comandament clar – pierderea CNH trebuie redusa în acest an cu 30% si asta nu înseamna transferarea ei catre termocentrale. Daca va întrebati ce treaba are cu suplimentul de 100 de lei pentru care minerii sunt hotarati sa vina pana la Bucuresti, raspunsul este ca nu are. Ea reprezinta cam 2% din pierderea CNH dar acest detaliu sigur nu este prezentat corect minerilor de cei care le tot arata drumul spre Bucuresti.