Paradox: „Lopãtarii” dau atacul în fortã la vagoanele cu huilã, dar nu existã niciun pãgubit!

10Munti de cãrbune zac între liniile de cale feratã din statia CFR Iscroni, de unde sunt huila este încãrcatã în cãrute si transportatã pânã la poarta cumpãrãtorilor. Temperaturile au scãzut extrem de mult în ultima perioadã, iar hotii de cãrbuni s-au înmultit, în ciuda faptului cã – cel putin teoretic – vagoanele cu cãrbune sunt pãzite. Grav este cã, timp de 2 – 3 ore, acestea stationeazã zilnic în Gara Iscroni, aoclo unde este cea mai mare problemã în ceea ce priveste hotii de huilã.

Furturile de cãrbune din vagoanele Complexului Energetic Hunedoara s-au înmultit odatã cu apropierea iernii. Hotii nu duc lipsã de clienti, asa cã actioneazã în fortã, pentru cã si câstigurile sunt pe mãsurã. Cel mai nevralgic punct este în Statia CFR Iscroni, acolo unde au avut loc razii ale politistilor si jandarmilor în repetate rânduri, tocmai pentru descurajarea acestui fenomen. Mãsurile, însã, nu au avut efectul scontat, iar „lopãtarii” – cum au fost denumiti cei care sar în vagoane si descarcã huila chiar si din mers – nu au fost speriati nici de amenzi si nici de dosarele penale constituite pe numele lor.  Iar toate acestea se întâmplã în timp ce, teoretic, vagoanele cu huilã sunt pãzite de firme specializate, iar contractele sunt generoase.  Nicoale Drãgoi, director general adjunct al Complexului Energetic Hunedoara, spune cã, tocmai pentru a bloca aceste furturi, s-a luat decizia ca firma care pãzeste unitãtile miniere, sã asigure si paza vagoanelor cu cãrbune, dar pe un traseu scurt. „Garda vagoanelor este asiguratã de firma care pãzeste unitãtile miniere din Valea Jiului, dar pe un traseu scurt. Vagoanele sunt pãzite pe traseul Mina Paroseni – Preparatia Coroiesti, iar apoi din Preparatie pânã în Statia CFR Iscroni, unde sunt predate cãtre GFR”, a declarat Drãgoi.

Schimbul de responsabilitate, sub nasul hotilor

Oficialul CEH a mai precizat cã si GFR ar trebui sã aibã pazã la vagoane, pentru cã, pânã la urmã, dacã încãrcãtura ajunge „vãmuitã” la beneficiarul final, Termocentrala Mintia, transportatorul este cel care rãspunde. Grav este, însã, cã în Gara din Iscroni, acolo unde hotii misunã fãrã teamã ziua în amiaza mare, vagoanele stationeazã si douã – trei ore, pânã se formeazã convoiul de 30 de vagoane care pleacã la Mintia. Iar pânã atunci este timp suficient pentru atacul lopãtarilor, care nici mãcar nu îsi mai riscã viata sã se catere în vagoane din mers. „În Iscroni, cei de la GFR preiau, pe bazã de proces verbal, vagoane – încãrcãturã. Acolo stationeazã mai mult timp, pânã se formeazã trasa de 30 de vagoane ce  merge cãtre Mintia, dar, din câte stiu eu, si ei trebuie sã aibã pazã la vagoane”, a explicat directorul Drãgoi.

10-1Interesant este cã, desi în fiecare zi cãrutele încarcã muntii de cãrbune formati pe marginea cãii ferate, nu existã nicuiun pãgubit! „Noi nu am mai avut probleme în ultima perioadã. Din ce vine la noi, nu lipseste”,a  declarat directorul general al CEH, Daniel Andronache, referindu-se la vagoanele cu huilã ce ajung Termocentrala Mintia. Si cum nu existã pãgubit, nu prea poti avea nici hot pe care sã îl tragi la rãspundere. S-ar putea desprinde o singurã concluzie: ori vagoanele nu sunt cântãrite la destinatie, ceea ce este destul de greu de crezut, ori minerii, în mãrinimia lor, au ajuns sã încarce vagoanele mai mult decât scrie în acte, asa încât nici lopãtarii sã nu sufere de foame!

Carmen Cosman

Advertisements