Sute de tone de material antiderapant au inghitit in acest an strazile din Valea Jiului, unde zapada a cazut din belsug. La Uricani, unde nu exista decat un utilaj de deszapezire, edilii s-au vazut nevoiti sa incheie contracte cu firme private.
Zapada cazuta din abundenta in acest an le-a dat mari batai de cap edililor din Valea Jiului, care s-au trezit fata in fata cu o iarna asa cum nu a mai fost de multi ani. Pe strazi au fost imprastiate, dupa posibilitati, zeci sau chiar sute de material antiderapant, asa incat traficul auto sa se desfasoare in conditii cat de cat normale. La Petrosani, spune directorul Serviciului Public de Administrare a Domeniului Public si privat, Lucian Dragomir, au fost imprastiate 700 de tone de nisip si 248 de tone de sare. „S-a lucrat cu trei utilaje si un buldoexcavator. Pentru acest an nu s-au decontat, inca, lucrarile, dar pe luna decembrie am platit 68.000 de lei”, a declarat Dragomir.
Si la Vulcan pe strazi au fost imprastiate aproximativ 450 de tone de material antiderapant, respectiv nisip cu sare. „In permanenta am avut un plug, doua autospeciale cu lama, un buldoexcavator, o sararita si o vola, utilaje care sunt ale Primariei si ale Pregoterm”, a declarat Angela Stoica, viceprimar al municipiului Vulcan. Iar in situatiile speciale, cand a nins foarte mult, edilii au mai inchiriat un TAF si un buldoexcavator.
Au apelat la ajutoare
La Uricani, orasul cu cea mai mare suprafata din Romania – tinand cont si de fostele sate inglobate acum acestui oras – edilii s-au vazut nevoiti sa incheie contract cu trei firme private, care sa degajeze cele peste 50 de strazi din zonele Campu lui Neag, Valea de Brazi si Mailat.
„S-a lucrat cu utilajul Primariei Uricani, pe partea de oras, pe partea urbana, iar pentru celelalte trei zone am incheiat contracte de deszapezire cu trei firme.
La Uricani a nins foarte mult. Stratul de zapada a fost aproape dublu decat la Petrosani sau la Vulcan, de exemplu, mai ales in zonele adiacente, unde zapada a fost si de un metru si jumatate si nu vorbim despre cea viscolita”, a explicat primarul orasului, Danut Buhaescu.
Pentru degajarea circulatiei in zona urbana s-a folosit doar nisip, ca sa nu se distruga carosabilul de la sare, dupa cum a spus primarul, si nu mai mult de 10 tone.
In schimb, pentru deszapezirea drumurilor din cele trei zone rurale, costurile se ridica la circa 30.000 de lei.
Au scapat de o grija
La Lupeni, in schimb, edilii si-au luat o grija de pe cap si au concesionat serviciile de deszapezire catre o firma privata.
In 2008, reprezentantii Primariei Municipiului Lupeni au concesionat Serviciul Public de salubritate catre societatea Hercules, contra unei taxe lunare. Asa ca, angajatii firmei matura strazile si strang gunoiul din primavara pana in toamna, pentru ca iarna sa se ocupe de zapezi. „In acest contract sunt cuprinse atat trotuarele, cat si strazile. Firma are atat TAF_uri, cat si RABE cu care ridica zapada”, a precizat Gabriel Lungu, city manager al municipiului Lupeni.
Deszapezire cu economie
Chiar daca am avut o iarna grea, poate cea mai grea din ultimii ani, costurile nu au crescut foarte mult. Asta in timp ce zeci de oameni au muncit zi si noapte pe timpul codurilor portocalii si galbene care au fost instituite in judetul Hunedoara.
Potrivit primarului de la Petrosani, sarea, nisipul si plata angajatilor de la salubritate nu a depasit previziunile. Sumele alocate in buget au ajuns si Serviciul de Administrare a Domeniului Public si Privat si-a facut treaba.
Dar totusi, facturile pe luna ianuarie nu au venit. „Pana in luna decembrie avem facturile achitate. Costurile au fost cele previzionate si, chiar daca inca nu avem facturile pentru luna ianuarie, speram sa nu depasim 3 miliarde de lei vechi, atat cat am cheltuit si anul trecut”, a declarat Tiberiu Iacob Ridzi, primarul municipiului Petrosani
Luna ianuarie a batut record dupa record si comandamentul de iarna a fost mereu in alerta. S-a lucrat zi si noapte si a fost nevoie de sute de tone de amestec din nisip si sare.
Carmen Cosman
Diana Mitrache