Un studiu realizat de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Hunedoara și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Hunedoara, desfășurat între 17 și 23 februarie 2025, arată că elevii de liceu din județ resimt oboseala cauzată de programele școlare supraîncărcate și solicită un echilibru mai bun între teorie și practică.

Nemulțumiri privind programa actuală

Peste 1000 de elevi din toate filierele liceale au participat la acest studiu, iar rezultatele evidențiază că mai mult de jumătate dintre aceștia consideră că învățământul pune accent excesiv pe teorie, fără a oferi suficiente exemple practice. Aproximativ 48,8% dintre respondenți susțin că numărul de ore este prea mare, iar 64,3% cer reducerea acestuia la cel mult 25 de ore pe săptămână.

Elevii vor mai multe discipline opționale și consiliere pentru carieră

Mai mult de jumătate dintre participanți consideră necesară suplimentarea orelor de pregătire pentru Bacalaureat, iar 50% solicită includerea acestor ore în cadrul disciplinelor opționale. De asemenea, 20% dintre elevi propun un sistem mai flexibil de alegere a materiilor, în timp ce alți subliniază necesitatea modernizării resurselor didactice și introducerea unor noi ore de consiliere în carieră.
Un alt aspect controversat este statutul disciplinei Religie, mulți elevi propunând ca aceasta să devină opțională.

Reacția autorităților

Gabriel Ilieș, directorul CJRAE Hunedoara, a precizat pentru Edupedu.ro că rezultatele studiului au fost prezentate în cadrul unei dezbateri publice organizate la Deva, pe 27 februarie 2025. De asemenea, s-a discutat despre gradul de informare al elevilor cu privire la noile planuri-cadru: doar 50,7% dintre participanți erau la curent cu aceste schimbări, iar 44% au avut o poziție neutră sau moderată față de impactul acestora.

Modificările curriculare, încă în așteptare

Conform Legii Educației, elevii care sunt acum în clasa a VIII-a ar fi trebuit să beneficieze de noile planuri-cadru începând cu anul școlar 2025-2026. Totuși, ministrul Educației, Daniel David, a anunțat o amânare de un an, ceea ce înseamnă că primul val de elevi care va studia pe noul curriculum va fi cel care se află acum în clasa a VII-a.
Rezultatele studiului sugerează că tinerii din Hunedoara așteaptă schimbări semnificative în sistemul educațional, punând accent pe echilibrarea materiei, reducerea supraîncărcării orare și o mai bună corelare a teoriei cu practica.
Monika BACIU

foto ilustrativa