Casa de Asigurări de Sănătate Hunedoara (CAS Hunedoara) a organizat, pe 13 februarie 2025, o conferință de presă pentru a clarifica situația generată de disfuncționalitățile Platformei Informatice din Asigurările de Sănătate (PIAS) și pentru a explica măsurile luate pentru protejarea drepturilor pacienților.
Sistemul informatic rămâne nefuncțional
Din cauza problemelor tehnice continue ale PIAS, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a decis ca serviciile medicale, eliberarea medicamentelor și dispozitivelor medicale să se desfășoare în regim offline, fără a fi necesară validarea prin cardul național de sănătate.
Furnizorii de servicii medicale sunt obligați să transmită raportările conform noilor reguli de validare publicate pe site-ul CNAS. Chiar și în aceste condiții, oficialii instituției dau asigurări că pacienții vor continua să primească îngrijiri medicale.
Adrian David, directorul general al CAS Hunedoara, a transmis un mesaj de liniștire către populație:
„Pentru că sistemul nu funcționează, este foarte complicat pentru furnizorii de servicii să respecte regulile obișnuite de a interoga acest card de sănătate pe care îl avem cu toții, de a raporta către Casa de Sănătate serviciile pe care le prestează. Mai departe, pentru noi este imposibil să le decontăm, având în vedere faptul că nu putem interoga bazele de date online. S-au creat neliniști la nivelul spitalelor, cabinetelor medicilor de familie și clinicilor din județ. Oamenii sunt speriați că nu pot primi asistență medicală.
Pentru a transmite informațiile corecte, doresc să vă spun încă de la început faptul că prioritatea noastră numărul unu este ca asistența medicală din județul Hunedoara să nu fie întreruptă din cauza acestor probleme de sistem informatic. Oamenii pot merge la medic dacă au nevoie și vor primi îngrijirile medicale de care au nevoie. S-a luat decizia la nivel național ca serviciile să fie asigurate în regim offline, adică spitalele și medicii de familie nu vor mai fi nevoiți să interogheze cardurile de sănătate și nu mai au obligația ca în termen de 72 de ore să încarce datele în sistemul informatic. Îi rog pe cetățeni să țină cont doar de aceste informații, pentru că pot merge oricând la medic și pot primi asistență medicală, rețete sau bilete de trimitere.”
Transmiterea
documentelor în format electronic
Pentru a facilita accesul pacienților la documentele necesare, CAS Hunedoara a implementat noi metode de comunicare electronică:
•Actele pentru dobândirea calității de asigurat pot fi transmise la asigurare@cjashd.ro;
•Cererea pentru cardul european de sănătate se depune pe portalul www.cardeuropean.ro;
•Solicitările pentru dispozitive medicale pot fi trimise prin Poștă sau curier la sediul CAS Hunedoara.
Reguli noi pentru depunerea cererilor de recuperare a concediilor medicale
Începând cu luna martie 2025, angajatorii vor putea transmite cererile de recuperare a sumelor aferente concediilor medicale exclusiv prin servicii poștale sau curier rapid. Documentele nu se vor mai depune direct la sediul CAS Hunedoara.
Dosarele trebuie transmise între 10 și 25 ale fiecărei luni, iar dacă data de 25 este nelucrătoare, termenul limită devine prima zi lucrătoare următoare. Lista actelor necesare este disponibilă pe site-ul CAS Hunedoara.
„În ceea ce privește documentele necesare de asigurat, în această perioadă îi încurajăm pe oameni să ne trimită documentele pe mail la adresa noastră. Același lucru este valabil și pentru cardul european de sănătate. În ceea ce privește dispozitivele medicale, îi rugăm pe cei care au nevoie să ne trimită cererile prin poștă sau curier. În ceea ce privește concediile medicale, am luat decizia să le primim doar prin poștă, într-o perioadă determinată a lunii, între 10 și 25 ale lunii”, a precizat Adrian David, președintele CJAS Hunedoara
Monika BACIU