S alvamont a fost acreditat ca serviciu de urgență și salvare medicală, iar miercuri Camera Deputaților a aprobat ca mașinile să poată folosi girofare. Este o izbândă, spun salvamontiștii din România, după 8 ani în care s-a tot cerut acest lcuru, dat fiind faptul că intervențiile nu au loc doar pe munte și pentru că distanțele sunt mari.
„Mulțumim celor 249 de deputați care au votat astăzi și tuturor celor care ne-au susținut de-a lungul celor 8 ani acest demers și care au înțeles nu numai necesitatea acestui act normativ, ci și anomalia existentă în funcționarea Serviciilor Salvamont”, au scris salvamontiștii.
Prin actul normativ aprobat se corelează prevederile legale potrivit cărora structurile Salvamont, ca servicii de salvare și urgență medicală, coordonate administrativ de către Consiliile județene și locale, pot achiziționa, deține și utiliza legal autospeciale de intervenție și ambulanțe – dotate din fabricație și omologate cu mijloace de semnalizare acustică și luminoasă.
Salvamontiștii mai spun că, în conformitate cu H.G. 77 din 2003 privind instituirea unor măsuri pentru prevenirea accidentelor montane și organizarea activității de salvare în munți, serviciile Salvamont, sunt instituții publice, organizate ca servicii publice de interes local sau județean, și desfășoară activitate de prevenire a accidentelor montane și de salvare în munți, salvare care cuprinde căutarea persoanei dispărute, acordarea primului ajutor medical în caz de accidentare și transportarea accidentatului sau a bolnavului la prima
unitate sanitară.
Într-un județ cum este Hunedoara, cu cele mai multe arii naturale protejate și mii de turiști care urcă pe munți fie vară, fie iarnă, salvamontiștii au cerut, în repetate rânduri, să poată folosi girofarul.
Echipele salvamont se află în munte, dar sunt și situații în care oamenii se rătăcesc sau se accidentează pe trasee diferite de zonele schiabile sau unde sunt stațiuni cu posturi fixe, iar drumul spre acele locuri este străbătut cu mașinile. Doar că salvatorii montani deși sunt incluși în structurile ce răspund la 112, nu puteau folosi girofare, nici semnale acustice și, nu o dată, salvamontiștii au fost amendați că au depășit viteza legală, în drum spre locul în care un rănit, sau mai mulți, așteptau să fie salvați.
Diana Mitrache