Autoritățile locale din județul Gorj au scos la licitație un proiect în valoare de peste 13 milioane de lei, care ar urma să aducă beneficii și județului Hunedoara. Drumul din Pasul Vâlcan ar putea să ajungă și în județul învecinat.
Consiliul Județean Gorj a atribuit contractul de servicii de proiectare (faza – PAC, POE și PT), servicii de asistență tehnică din partea proiectantului și execuție lucrări pentru obiectivul de investiție „Refacere infrastructură şi parte carosabilă la drumul județean DJ 672C- 17,5 km -Sat Runcu – Cheile Sohodolului”. Acetsa are o valoare de 13.834.273 de lei.
”Datorită fenomenelor meteorologice şi a creşterii substanţiale a volumelor de apă generate de precipitaţiile abundente pe raza localităţii Runcu şi pe „Cheile Sohodolului” din comuna Runcu, precum şi datorită creşterii debitelor pe râul Sohodol şi a scurgerii importante de apă de pe versanţi, s-au produs degradări ale elementelor constructive ale zidurilor de sprijin, ale şanţurilor, ale corpului drumului de pe DJ 672C pe sectorul de drum Cheile Sohodolului, km 16+100 la km 33+600. Pe cea mai mare parte a traseului drumului județean DJ672C – 17,5 km – sat Runcu – Cheile Sohodolului îmbrăcămintea rutieră şi scurgerea apelor sunt neconforme, astfel încât drumul județean nu mai corespunde necesităților şi perspectivelor de dezvoltare economică şi socială a regiunii în care acesta se situează, fapt ce necesită modernizarea lui cât mai rapidă pentru îmbunătățirea viabilității, precum şi a confortului şi siguranței circulaţiei pentru utilizatori. (…) Tronsonul de drum judetean care face obiectul acestei documentatii este improprie circulației autovehiculelor și pietonilor, având ca strat de rulare straturi suprapuse de mixturi asfaltice, cu grosimea variabila, asternute succesiv datorita cedărilor. O mare problemă o reprezintă colectarea și evacuarea apelor de pe partea carosabilă, actualmente aceasta se desfășoară la întâmplare, din cauza lipsei drenajului adecvat. De-a lungul tronsonului de drum analizat, șanțurile lipsesc, apa stagnează neevacuându-se spre emisar. Pentru conceperea soluțiilor de modernizare s-a efectuat revizia tehnică a tronsonului de drum judetean, respectiv a stării zestrei existente și a modului de colectare și evacuare a apelor de suprafață din zona construcțiilor considerate. În urma investigațiilor efectuate, s-a constatat ca starea de viabilitate existentă este total necorespunzătoare pentru desfășurarea circulației în condiții normale, cu defecțiuni ale suprafeței de rulare și ale complexului rutier frecvente și pe suprafețe întinse, cu o îmbrăcăminte rutieră neconformă cerințelor actuale de securitate și confort (cu starea tehnică a suprafeței de rulare afectata de condițiile climaterice, cu viteze de circulație reduse etc.) și cu infiltrarea apelor din precipitații în corpul drumului. Planeitatea suprafeței de rulare, este necorespunzătoare, ca urmare a lipsei unei solutii unitare”, arată documentul.
Cheile Sohodolului se află la limita nordică a județului Gorj cu județul Hunedoara, în Munții Vâlcan (o grupare ce aparține lanțului montan Retezat-Godeanu din Carpații Meridionali), în partea nordică a satului Runcu și sunt străbătute de râul Jaleș (Sohodol).
Încă de acum câțiva ani autoritățile locale din Vulcan și-au dorit ca drumul din Pasul Vâlcan să fie asfaltat, inclusiv pe partea județului Gorj. La acel moment, la Vulcan era primar Gheorghe Ile. În județul Hunedoara, autoritățile au onorat promisiunea și drumul a fost asfaltat. Nu același lucru s-a întâmplat și în județul vecin.
„Am participat (…) în Comuna Schela (vecinii noștri), (…), la sărbătorirea a 420 de ani de când voievodului Mihai Viteazu a tranzitat comuna Schela spre Pasul Vâlcan. Am amintit în discursul meu, (…) necesitatea reabilitării drumului care leagă Pasul Vâlcan de județul Gorj. Sperăm să fim auziți, iar pe viitor să circulăm pe asfalt până in jud. Gorj”, spunea, anul trecut, Cristian Merișanu, primarul municipiului Vulcan.
Carosabilul a fost asfaltat în urmă cu câțiva ani. Astfel, cei care vor să ajungă într-o zonă încărcată de istorie, în locul unde s-au dus bătăliile din Primul Război Mondial pot urca cu autoturismele.
Din 2014 şoseaua este modernizată pe tronsonul de patru kilometri Vulcan – Pasul Vâlcan.
în anul 1600, pe acest drum a trecut Mihai Viteazul în drumul său spre Viena. O legendă arată că în locul Poiana lui Mihai, calul său a murit din cauza efortului, astfel că Mihai Viteazul şi-a continuat aventura pe jos, prin Pasul Vâlcan. O statuie ecvestră a voievodului muntean, amplasată în zona turistică a Pasului Vâlcan, aminteşte de legenda lui Mihai Viteazul. În anii Primului Război Mondial în Pasul Vâlcan s-au dat lupte crâncene soldate cu sute de victime.
Pe marginea drumului încă mai pot fi văzute tranşeele săpate în anii războiului.
Monika BACIU