Compania Nationala a Huilei a reusit sa piarda locul intai in topul datornicilor la bugetul de stat, pentru prima data in ultimii ani. Conform ultimelor date prezentate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), Compania Nationala de Cai Ferate – CFR SA trece pe primul loc cu o datorie restanta catre bugetul de stat care depaseste 2,2 miliarde de lei (peste 500 de milioane de euro). In acelasi timp, CNH figura la finele anului trecut cu obligatii restante la bugetul de stat in valoare totala de 1,95 miliarde de lei (aproximativ 450 milioane de euro).
De remarcat este si faptul ca anul trecut Compania Nationala a Huilei s-a descurcat fara niciun ajutor de la stat, si asta datorita abilitatilor manageriale ale actualei conduceri a companiei, si a managementului practicat, care ar putea fi predat chiar si in cartile de economie politica.
Mai mult, CNH a reusit sa creasca si productia de carbuna pe care o livreaza catre termocentralele Mintia si Paroseni.
Huila zgandareste piata energetica
Cantitatea de carbune care va fi furnizata catre Termocentrala Paroseni este suficienta pentru aceasta luna, pretinde conducerea termocentralei. “Cele 64 de mii de tone sunt suficiente. Inca mai avem pe stoc 18 mii de tone”, declara Doru Visan, director SE Paroseni. Pentru luna in curs pretul carbunelui din Valea Jiului se vinde la 75 de lei gigacaloria.
Luna viitoare, insa, vor fi reluate negocierile privind pretul la care va fi livrata huila. “Luna martie va face obiectul altor discutii si analize de piata. Inca nu ne putem pronunta asupra pretului cu care va fi cumparata huila. Vor urma discutii din nou la Ministerul Economiei”, a mai precizat Visan.
Recent, reprezentantii Companiei Nationale a Huilei si cei de la Paroseni au incheiat un act aditional prin care Compania va furniza 64 de mii de tone de huila termocentralei si 96 de mii de tone la Electrocentrale Deva. Compania sistase furnizarea carbunelui la inceputul lunii februarie pe fondul unor neintelegeri prinvind pretul carbunelui.
Raul IRINOVICI
Marius MITRACHE