Sechestrati, bãtuti si înjurati de ”mãria sa clientul”, umiliti si sanctionati de sefi, sunt cei care lucrezã sub jet de apã si  în fecale si la -20 de grade, cei care sunt vesnic criticati, sunt oamenii din linia întâi de la SC Apa Serv Petrosani. Nimeni nu i-a întrebat vreodatã care e viata lor si cum rezistã…

În timp ce rusii au un monument al instalatorului, la noi aceastã profesie este blamatã. În multitudinea de articole si materiale din mass media care criticã amarnic incidentele apãrute pe retelele de apã si canalizare nu am gãsit nici mãcar unul care sã prezinte punctul de vedere al salarialtilor de la SC Apa Serv SA Petrosani, care întretin si intervin în aceastã retea care deserveste cei 42.238 abonati la apã potabilã si cei 36.967 care beneficiazã de canalizare în Valea Jiului. Aflându-se în contact direct cu oamenii, canalagii, debransatorii, aparii sunt mereu înjurati si chiar agresati, li se aruncã pungi cu apã si borcane în cap, sunt sechestrati în scãri de bloc, li se fac plângeri la politie, li se reproseazã toate pãcatele bãnuite sau reale ale firmei etc., etc.apari soldati

Am stat de vorbã cu cei 23 de bãrbati din Sectia operationalã Est-Petrosani, care la rândul ei are douã sectii: Sectia apã-canal Aeroport si Sectia apã-canal Petrosani Nord. Majoritatea sunt calificati si înalt calificati…

”Noi suntem banditii de la Apa Serv”

Ilie Gaja este subinginer, responsabilul Sectiei Aeroport. A terminat facultatea de constructii si a lucrat la TCH, sef de santier, iar în 1994 a venit la IGL, apoi RAAVJ, Apa Serv si a lucrat efectiv la programul de investitii – contorizare. În 2009, s-au terminat investitiile si a trecut la sectie. Are 11 oameni în subordine, 4 – la canal si 7 – la apã.

canalagii soldati”Noi acoperim zona de la Spital pânã la Gambrinus, asta însemnând vreo 24.000 de locuitori. Interventiile sunt multe pentru cã retelele sunt vechi si apar avarii. Si cum tevile nu se sparg doar în timpul programului, suntem zi si noapte consemnati. Nu putem pleca de acasã, nu ne putem face nici un program, stãm pe baricadã. Rãu este, de exemplu, cã dacã stai în Jiet, n-ai semnal la telefon si dacã nu rãspunzi, a doua zi dai notã explicativã.

Iarna este greu, cã dupã ce-i freci pe oamenii ãstia prin apã si ger în timpul programului, îi iei de buni si dupã ora 17,00, dupã program. Utilajele nu functioneazã în conditii de multe grade sub minis si atunci îl bagi pe om în canal si îl scoti cu turturi, dar noi suntem banditii de la Apa Serv. Avem zone grele unde intervenim tot la trei zile.  Avem retea grea pe Gociu Nicusor, spre exemplu, unde am intervenit si de 20 de ori, dar am rezolvat 30 de scãri de bloc. Pãrerea mea este cã decât sã intervii de patru ori, apoi iar si iar, mai bine o datã, cu costurile aferente si nu mai ai treabã vreo 10 ani. Problemele mari sunt si la blocuri unde s-a bãgat orice fel de teavã, de prostã calitate si mult spre suprafatã si îngheatã. Noi ar trebui sã actionãm doar pânã la scara blocului, dar sunt situatii când trebuie sã le rezolvãm problemele oamenilor dincolo de raza noastrã pentru a nu afecta reteaua. Mã refer la reparatii si dezghet fãrã plata proprietarului, pentru cã sunt oameni care nu au ce pune pe masã. Apoi oamenii…

De exemplu, pe strada Aviatorilor, 20, un cetãtean, Costea, a umblat neautorizat la vana care deservea blocul si a lãsat blocul fãrã apã. În cazul acesta am putut recupera paguba pentru cã locatarii au semnat confirmând fapta si am recuperat paguba. Altii nu fac acest lucru spunând cã nu au vãzut, nu au auzit, desi capacele li se furã din fata scãrii sau a geamului. Cum nu auzi cum bate cu ciocanul de rãsunã cartierul? Dacã ne-ar ajuta si ei, nu doar sã ne înjure, lucrurile ar sta altfel. De exemplu unii au tãiat teava de apã din subsol crezând cã este cea de termoficare nefolositã si, sigur, am reparat-o, dar tot noi suntem hoti si banditi.

”Noi dãm apã, nu TV prin cablu”comanda soldati Aeroport

Am avut, la un ger de -20 de grade, si 47 de apometri de scarã înghetati. Pe Saturn 2, au fost investitii de peste 100 de milioane pentru bransamente separate, dar locatarii nu si-au pus usi la scarã ca sã protezeje aceste instalatii de ger si sigur cã au înghetat. Pe ei nu-i intereseazã. Pãi noi dãm apã, nu TV prin cablu. Apoi pe Saturn 10, celor de la parter le intra rahatul în casã de la subsol. Planseul, cãminul nostru era curat. Locatarii spãrseserã tevile de scurgere înfundate pentru a curge mizeria în subsol si se umpluse pânã sus. Am fãcut ce trebuia, cã nu puteam lãsa femeia aceea în vârstã si bolnavã cu rahatul în casã, dar tot noi am fost învinovãtiti. Si situatii din astea vor mai fi.

În aceste conditii, opt oameni  au salariul minim pe economie si lumea ”ne bagã carne în frigider” cât încape. Suntem consemnati în timp ce altii îsi vãd linistiti de treburile lor, iar ore suplimentare pentru interventii primesc cîte 2-3 ore la interventia efectivã. Din cei 11, sase lucreazã practic non stop, dar se spune cã nu e foc continuu. Vin pentru cã le e fricã cã-si pierd locurile de muncã, ni s-a spus cã stau doritori pe douã rânduri pânã la URUMP sã le ia locul. Fosta conducere ne fãcea de rusine în fata oamenilor, care veneau sã reclame, desi se stia exact care e situatia. Apoi favoritisme, protejati… Sper sã se termine toate astea acum. Ne-am gândit si sã lãsãm sculele jos în semn de protest, dar asta ar însemna dezastru, nenorocire si nu mai poti stãpâni situatia si tot noi ne-am chinui. Întelegem situatia firmei, dar cu oamenii cum rãmâne? ” – a spus Ilie Gaja.

Pungi cu apã si borcane în capsoldati apa

Seful formatiei Canal din Aeroport, Aurel Pricop, recunoaste cã si el a avut altã mentalitate cu privire la serviciile apã-canal pânã a venit la Apa Serv. ”Si eu am avut mentalitatea asta cã în orice conditii cei de la Ape nu-si justificã existenta pentru cã apa vine din munte. Nici o consideratie pentru munca noastrã. Asa se întâmplã cã atunci când intri în canal, sã cureti cãminul, îsi trage cãcatul în cap desi l-ai anuntat cã se lucreazã. În plus îti aruncã cu pungi cu apã în cap, cu borcane sub pretextul cã ai salariul mare desi apa vine din munte. Dar nu s-a întrebat niciodatã cum ajunge la robinetul lui, ce se întâmplã cu apa uzatã de pe vasele si baia lui, ce se întâmplã cu w.c.-ul lui” – a declarat A. Pricop.

”Directorul Ionicã ne-a mâncat”

În hala mare a unei foste centrale termice, un instalator striga în gura mare, mai în glumã mai în serios, cã seful lui este comunist pentru cã-i dã benzinã pentru lampa de lucru cu portia si-i stinge lumina în atelier. Colectivul din Sectia Aeroport a început sã povesteascã, provocati de noi, ce înseamnã munca lor, felul cum au fost umiliti, desconsiderati chiar de sefii lor în frunte cu fostii directori.

. ”Fostul director Ionicã ne-a mâncat, si-a bãtut joc de noi. Dupã 20 de ani vechime în firmã, acum lucrãm în cãcat cu 700 lei pe lunã” – Ion Coconiu, fost maistru la Investitii.

· ”Lucrãm în conditii grele, oamenii ne înjurã cã noi suntem vinovati de tot si toate si avem salarii de nimic. Noi suntem vinovati cã îngheatã si apa”- Constatin Ursu, sudor.

· ”Am fost trimisi de firmã la debransat si la jumãtatea drumului ne-au trimis înapoi sã punem contoarele la loc si vreau sã vã spun cã tot ãla, protejatul, ne-a vorbit ca ultimilor oameni, ne-au dat afarã si nu ne-a apãrat nimeni. Am fost sechestrati si în scara blocului de cãtre locatari pânã a venit Politia. Si firma – nimic. Am sunat pe directorul Ionicã si a zis ”dati si voi telefon la Politie, astea-s riscurile meseriei”. Am zis sã facem si noi contract cu jandarmii, cu Politia, dar ni s-a spus cã asta costã. Dar viata unui om nu costã nimic??” – Marcu Strâmbu, instalator.soldati in actiune

· ”Cicã noi consumãm curent mult. Dar oamenii ãstia vin înghetati din subsoluri. Merg caloriferele astea, dar sala, hala e mare… Am iesit din subsol pe o gaurã de 60 pe 60 plinã de rahat, dupã 5 ore de lucru acolo. A fost acolo si actualul director Avram si asteptând sã iesim tot întreba ”nu moare omul ãla acolo?”. Dupã ce a vãzut toate astea si o sã mai vadã sper sã se schimbe ceva. Sã se gãseascã o metodã de recompensare” –  George Angeru, instalator.

Majoritatea celor cu care am stat de vorbã erau încrezãtori în noul director general al Apa Serv invocând declaratiile sale publice, cã va reorganiza firma, iar sectorul productie va fi tratat cu atentie maximã.

Situatia de la Sectia Petrosani-Nord are altã poveste de viatã, mai spectaculoasã, cu agresiuni asupra salariatilor Apa Serv, cu reclamatii la Politie si cu proverbiala grijã a firmei fatã de salariat, adicã dacã tot ti-ai riscat pielea pentru firmã,  mai ia si de la mine niste sanctiuni si dacã se poate trei de-o datã…

Dacã salariatii nu vor fi prigoniti pentru declaratiile din acest articol, vom continua.

Ileana Firtulescu