A utoritățile locale din Lupeni îi îndeamnă pe cetățeni să facă propuneri pe marginea strategiei de dezvoltare a Văii Jiului. Practic, este vorba de viitorul zonei, astfel că cei direct interesați sunt cetățenii. PriceWaterhouseCoopers a finalizat documentul cu perspectiva anului 2021-2030, iar acesta a fost lansat în dezbatere publică. Astfel , persoanele interesate pot veni cu sugestii sau observații pe marginea documentului, care este postat pe site-ul Primăriei Lupeni.
”După cum se știe, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene este beneficiarul proiectului prin care experții de la PricewaterhouseCoopers au fost angajați să realizeze strategia în baza căreia comunitățile locale din Valea Jiului vor putea atrage fonduri în cadrul Programului pentru Tranziție Justă destinat zonelor carbonifere aflate pe program de închidere a activităților din industria extractivă, dar și în cadrul proiectului guvernamental ITI (Investiții Teritoriale Integrate) din care, din anul 2020, face parte și Valea Jiului. O nouă variantă a acestei strategii a fost elaborată și, potrivit angajamentelor europene, aceasta a fost lansată în consultare și dezbatere publică, astfel încât cetățenii să poate fi parte activă în elaborarea variantei finale a acestui important document strategic, atât pentru municipiul Lupeni, cât și pentru întreaga Vale a Jiului”, a declarat Lucian Resmeriță, primarul municipiului Lupeni.
Strategia pentru dezvoltarea economică, socială și de mediu a Văii Jiului (2021-2030)reprezintă documentul strategic ce marchează oportunitatea unei transformări semnificative în dinamica de ansamblu a acestei zone afectate de dificultăți, prin implementarea de acțiuni de impact pe palierele social, economic și de mediu, ce vor permite revitalizarea și dezvoltarea microregiunii în domenii importante vieții de zi cu zi a comunităților locale prin valorificarea avantajelor antropice și naturale ale Văii Jiului și cu susținerea financiară facilitată prin Mecanismul de Tranziție Justă dedicat regiunilor în tranziție și alte mecanisme și programe europene de finanțare, precum programele operaționale din cadrul noii programări financiare pentru perioada 2021-2027.
Strategia este structurat în 4 piloni de dezvoltare cu 4 direcții strategice subsumate fiecăruia. Fiecare pilon prezintă considerentele ce motivează necesitatea includerii respectivului sector în acest document (nevoile, oportunitățile și acțiunile vizate pentru dezvoltare, contribuția altor sectoare la dezvoltarea celui adresat și impactul previzionat), argumentație susținută prin prisma situației actuale a Văii Jiului și în raport cu viziunea de dezvoltare pe următorii ani. În accepțiunea noastră, cei 4 piloni selectați se justifică prin următoarele considerente:
•Îmbunătățirea calității vieții și crearea unui mediu sănătos și durabil pentru generațiile viitoare sunt precondiții esențiale pentru schimbarea în bine avieții oamenilor prin imprimarea unei noi dinamici sociale bazată pe dezvoltarea de competențe pentru accesarea de noi locuri de muncă în linie cu cerințele pieței muncii, asigurarea unor condiții mai bune de viață pentru toate categoriile de populație, cu servicii sociale îmbunătățite, cu facilitarea performanțelor înalte în învățământ pentru cei tineri, cu acordarea serviciilor medicale și dezvoltarea unei noi culturi de protecție a mediului aliniată cerințelor economiei verzi, cu impact pozitiv pentru sănătatea populației și pentru păstrarea frumuseților naturale ale Văii Jiului. Fără optimizarea condițiilor de trai și un mediu mai sănătos, zona nu poate să își determine tinerii și populația adultă să rămână în Valea Jiului, nici să se alinieze la noile tendințe de mediu, puternic corelate cu o dinamică socială și economică susținută de circularitatea economică.
•Diversificarea economică, inovarea și antreprenoriatul sunt precondiții esențiale pentru stimularea dezvoltării economice și progresului social, pentru asigurarea unui viitor prosper pentru Valea Jiului pe durata tranziției de la cărbune și mai ales după închiderea minelor, dar și pentru a valorifica deplin Strategia pentru dezvoltarea economică, socială și de mediu a Văii Jiului (2021-2030)10competențele și activitățile economice care nu sunt suficient dezvoltate, dar care prezintă potențial de dezvoltare, precum și pentru încurajarea inițiativelor antreprenoriale. Fără diversificare economică, susținută de antreprenoriat și inovare, zona nu se poate alinia imperativului reconfigurării energetice, standardelor moderne de progres și nivelului de dezvoltare al altor regiuni din Regiunea Vest și din România. •Valorificarea durabilă a specificului local reprezintă condiția esențială pentru a permite oamenilor din Valea Jiului să valorifice arealul natural deosebit al zonei prin dezvoltarea turismului, a meșteșugurilor locale și promovarea patrimoniului cultural, industrial, social și natural, având tradiția minieră ca punct central de atractivitate, în baza unei abordări integrate ce vizează atragerea de vizitatori în zonele urbane și montane ale Văii Jiului pe durata întregului an și generarea de venituri semnificative pentru bugetele locale. Fără valorificarea specificului local, zona nu se poate dezvolta ca brand, nici nu își poate promova frumusețile naturale și tradițiile, care joacă un rol important în dezvoltarea turismului. •Accesibilitatea, mobilitatea și conectivitatea sunt precondiții esențiale pentru facilitarea tuturor activităților conexe viitoarelor măsuri economice, atragerea de investiții, dezvoltarea turismului și îmbunătățirea rutinei zilnice de transport și mobilitate pentru locuitorii Văii Jiului. Fără îmbunătățirea infrastructurii și crearea condițiilor pentru acces si mobilitate facile, zona nu își poate atinge majoritatea obiectivelor de dezvoltare, nici nu poate dobândi coeziune și fundament pentru a se ridica la standardele de mobilitate specifice altor regiuni, cu scopul redefinirii caracterului economic al regiunii. Strategia de dezvoltare se referă la orizontul 2030 și este concepută pe baza analizei situației de fapt din Valea Jiului, a resurselor și a oportunităților pe care le oferă zona, precum și pe baza evaluării nevoilor celor două grupuri-țintă prioritare –populația din Valea Jiului și mediul de afaceri, având administrația locală ca vector de implementare a acțiunilor rezultate din strategie.

Monika BACIU