Diorame cu trenuri vechi, vestigii ale dacilor, găsite în spaţiul în care s-a construit clădirea gării şi multe fotografii din timpul construcţiei căii ferate, pot fi văzute vineri, în staţia CFR Petroşani.
Sunt 150 de ani de la darea în folosinţă a căii ferate şi suntem aşteptaţi să participăm la ceremonii. Manifestările dedicate celor 150 de ani de la darea în folosinţă a liniei care a dezvoltat zona Văii Jiului încep la ora prânzului. Vor fi dezvelite mai multe plăcuţe comemorative, vor fi făcute tururi ghidate, dar cei care vin vor avea parte şi de expozţii inedite.
„Din nefericire nu am reuşit să aducem trenul regal, din motive de ordin organizatoric, dar ne vom bucura, în jurul orei 13,00, când vom dezveli o placă comemorativă, vom acorda câteva diplome unor venerabili pensionari şi, cel mai interesat va fi faptul că vom avea 3 expoziţii, la care invităm toţi iubitorii de frumos: o expozţie de diorame, pe care a adus-o Muzeul CFR Bucureşti, trenuleţe mici. Vom avea o expoziţie de ceasuri feroviare, pentru că, pe vremuri, fiecare CFR-ist, când primea chipiu şi steguleţ, primea şi ceas. Vom avea o expozţie de ustensile şi instrumente folosite la calea ferată de 100 de ani şi toate sunt motive să vedeţi gara reabilitată, după 150 de ani”, a spus Dorel Şchiopu, secretar executiv Cultul Eroilor. Şi, pentru că aici am existat de sute de ani, vestigiile vor fi şi ele expuse. „În perioada 1967 – 1970, când s-a construit clădirea gării, în fundaţie şi pe terasamentul gării, au fost descoperite peste 2,700 de monede dacice, ceea ce demonstrează şi faptul că Valea Jiului, acum 2.500 de ani era un centru comercial şi o arteră comercială, ce făcea legătura între Oltenia şi Adreal, dar şi că suntem aici dintotdeauna”, a mai explicat Dorel Şchiopu.
Linia nu este mai puţin importantă acum. La origini, linia ferată Petroşani –Simeria era denumită linia cărbunelui, fiind construită pentru cărbune. Viaţa CFR-iştilor a avut multe puncte comune cu cea a minerilor şi, de-a lungul anilor, ambele s-au dezvoltat, ori au decăzut, în funcţie de creşterea, ori declinul economic. Şi acum, huila este transportată pe aceste linii, dar e drept că volumul de lucru este mai mic, cum şi importanţa trenului a mai scăzut.
Diana Mitrache