Sorin Avramescu si-a vândut pachetul majoritar detinut la Aviatia Utilitarã. Cu 9,3 milioane de euro a fost vândutã detinerea de 99,93% din Aviatia Utilitarã.  „Practic” si Daniela Gãrdean au cumpãrat, fiecare, câte 49,91% din societate. Din anul 2015 a început procesul de vânzare a Aviatiei Utilitare, însã acesta s-a finalizat abia acum. În 2015, Practic SA a anuntat, într-un comunicat, cã a ajuns la un acord pentru cumpãrarea a 46,7% din Aviatia Utilitarã Bucuresti, însã tranzactia s-a realizat abia acum.

S.C. AVIATIA UTILITARÃ BUCURESTI S.A. a fost înfiintatã în anul 1964 ca întreprindere de stat, în subordinea Ministerului Transporturilor. Anterior, Aviatia Utilitarã a functionat ca detasament al Companiei TAROM, având în componentã un sector AVIASAN, care utilizeazã elicoptere si avioane usoare pentru transportat bolnavi, nou-nãscuti cu probleme deosebite, sânge sau subproduse sanguine, organe, tesuturi sau pacienti în vederea transplantului, personal specializat medical, aparatura medicalã sau medicamente.

Dupã 1990, ca urmare a Legii Privatizãrii, întreprinderea a trecut în administrarea Fondului Proprietãtii de Stat, care a decis în 1998 divizarea societãtii în 5 pãrti. În urma divizãrii, a fost înfiintatã S.C. AVIATIA UTILITARÃ BUCURESTI S.A., care executã toatã gama de prestãri servicii, întretinere tehnicã si reparatii, pe care o executa vechea societate, si cuprinde aerobazele teritoriale Bucuresti Pitesti si Brasov. Initial, „Aviatia Utilitarã” a fost privatizatã fãrã terenuri, iar acestea au fost obtinute în instantã, prin operatiuni controversate, relatate de presã. În 1999, Dan Voiculescu, prin intermediul companiei Benefica, a cumpãrat Aviatia Utilitarã fãrã terenuri. Potrivit România Liberã, în 2000, firma lui Voiculescu a încercat preluarea terenurilor de la Ministerul Transporturilor, dar ministrul de atunci,  Traian Bãsescu, a sustinut cã acestea apartin Aeroportului Bãneasa.

“Acesta a fost momentul în care a intrat în scenã Adrian Gãrdean, care, prin intermediul cumnatului sãu Sorin Avramescu, a cumpãrat Aviatia Utilitarã Bucuresti. În august 2000, compania a încercat sã obtinã în instantã o suprafatã de 8,9 hectare amplasatã foarte aproape de Aeroportul Bãneasa, iar dupã sapte ani de procese, judecãtorii au decis definitiv si irevocabil cã terenul cu pricina apartine actualei Autoritãti pentru Administrarea Activelor Statului, fostã AVAS, conform sursei citate, care aratã: „La acel moment, în 2007, în zona Aeroportului Bãneasa pretul unui metru pãtrat era de minimum 1.000 euro, dar ajungea si la 1.500 de euro pentru un metru pãtrat. Practic, valoarea terenului de 8,9 hectare depãsea 100 de milioane euro. Conform deciziilor din instantã, actuala Autoritate pentru Administrarea Activelor Statului nu putea folosi terenul oricum ar fi dorit, ci era obligatã sã introducã terenul în capitalul social al Aviatiei Utilitare Bucuresti SA. Practic, cu contravaloarea acelui teren, statul devenea actionar la Aviatia Utilitarã Bucuresti SA, societate listatã pe Bursã de Valori Bucuresti (BVB)”, aratã www.bursa.ro. La finalul anului trecut, „Practic” era detinutã de Radu Dimofte, cu un pachet de 48,47%, IBTC – 32,15% si Wellkept Group – 12%.

Monika BACIU