Austriecii vor sã investeascã masiv în turismul din Valea Jiului, dar au o singurã conditie. Drumul “lui Bãsescu” sã fie deschis circulatiei. Austriecii sunt interesati de potentialul turistic al Uricaniului.
Valea Jiului are potential turistic, dar pânã acum nimeni nu a reusit sã îl exploateze la cote maxime. Autoritãtile locale de la Uricani au însã sperante. Acestea desi nu detin suprafete întinse de teren precum cei de la Petrosani, Vulcan sau Lupeni, sperã ca proprietarii de drept ai terenurilor sã se asocieze cu investitorii. Mai mult decât atât, Dãnut Buhãescu, spune cã existã solicitãri din partea austriecilor.
“Noi nu avem în domeniul public astfel de terenuri pentru cã acestea sunt proprietate privatã. Noi am cuprins în strategia de dezvoltare si valorificarea potentialului turistic astfel încât dacã avem vreo propunere sã putem sã o concretizãm. Avem oferte de la investitori din Austria, dar acestia ar trebui sã se asocieze cu proprietarii de terenuri”, a declarat Dãnut Buhãescu, primarul orasului Uricani. Austriecii au impus o singurã conditie, si anume aceea ca drumul national 66A sã fie deschis circulatiei rutiere.
“Ei au zis cã vor veni când va fi deschis drumul spre Herculane. Guvernul tehnocrat nu a mai alocat niciun leu, sperãm ca din toamnã guvernul politic sã facã acest lucru pentru cã alocarea de fonduri stã la mâna politicului. Pentru cei 20 de kilometri care ar mai fi de fãcut am mai avea nevoie de 58 de milioane de euro”, a mai subliniat Dãnut Buhãescu. DN 66A, cunoscut drept ‘Drumul lui Bãsescu’, care face legãtura între Bãile Herculane si localitatea Uricani, are o istorie în spate. De aproape 20 de ani se încearcã realizarea legãturii între Valea Jiului si Herculane. În anul 1999 drumul forestier a fost încadrat în categoria drumurilor nationale. Pe vremea când Traian Bãsescu era ministrul Transporturilor au început lucrãrile. Au fost construiti circa 20 de kilometri, din Uricani pânã în Câmpusel.
Lucrãri contestate
Lucrãrile au fost contestate de ONG-uri. Greenpeace si WWF au contestat investitia în instantã, iar dupã ani de procese acestia au pierdut. Odatã construit, DN66A ar face legãtura cu localitatea Cerna Sat din judetul Gorj, aflatã la doar 42 de kilometri de Bãile Herculane, pe un drum prost, dar care trebuie doar reabilitat, nu construit de la zero, cu toate avizele aferente. Miza este mare. Prin realizarea drumului s-ar asigura accesul direct spre portul Orsova si, mai departe, spre Serbia. Parcul National Retezat si domeniile schiabile din Valea Jiului ar deveni astfel foarte usor accesibile pentru o populatie de milioane de locuitori.
Monika BACIU