Rezultatele tot mai slabe de la examenul de bacalaureat ridică semne de întrebare nu doar în rândul părinților și profesorilor, ci și în mediul academic.
Rectorul Universității din Petroșani, prof. univ. dr. ing. Radu Sorin Mihai, analizează cauzele acestui fenomen și propune soluții realiste pentru adaptarea sistemului educațional la nevoile actuale ale societății și ale pieței muncii.

„Am discutat în numeroase rânduri despre această problemă, inclusiv în emisiuni televizate, alături de părinți, elevi și profesori din preuniversitar. Pe de o parte, unii elevi consideră că este suficient să termine liceul fără bacalaureat, mai ales dacă vor să practice o meserie care nu necesită studii superioare. Pe de altă parte, unii tineri realizează abia după eșec cât de important este acest examen și se reorientează, uneori urmând ore suplimentare pentru a-l promova ulterior”, a explicat rectorul Universității din Petroșani, prof. univ. dr. ing. Radu Sorin Mihai.
În opinia sa, dificultatea subiectelor nu este principala problemă. „Nu cred că subiectele au fost foarte grele, dar este trist că în 50 de licee din România promovabilitatea a fost zero. Asta este cu adevărat îngrijorător.”
Rectorul atrage atenția asupra unei nevoi urgente de reformare a traseelor educaționale.
„Trebuie să orientăm o parte dintre elevii de liceu către meserii, către învățământul profesional și dual, care le oferă o șansă reală de angajare imediată după absolvire. Este nevoie de o gândire pragmatică, nu toți trebuie să ajungă la facultate. În schimb, cei care au performanțe și înclinații academice trebuie încurajați să continue studiile superioare”, a mai precizat sursa citată.
În final, profesorul subliniază că România are un deficit serios de absolvenți de învățământ superior comparativ cu media europeană.
„Avem mult prea puțini tineri cu studii universitare raportat la restul Uniunii Europene. Acest lucru afectează competitivitatea economică și dezvoltarea societății pe termen lung”, mai spune rectorul.
Monika BACIU

 

De admin