S ituația schimbării statutului localităților este din nou un subiect discutat. Chiar dacă există anumite neajunsuri în ceea ce privește situația financiară a unui municipiu, oraș sau comună, lucrurile trebuie privite obiectiv și tratate cu cea mai mare seriozitate.

Senatorul PSD, Cristian Resmeriță, vine cu argumente privind aceste cote de impozitare pe care localitățile le au în funcție de statut.
Mai mult decât atât Resmeriță mai precizează faptul că pe acest subiect se insist doar în anii electorali și de persoane care nu au o experiență în ceea ce înseamnă administrația publică.
”Acest subiect este unul mai des întâlnit în apropierea alegerilor. Îmi aduc aminte că acum câțiva ani de zile și la Petroșani s-a vorbit despre conurbația Valea Jiului, iar la acel moment am spus că acest lucru nu se poate face, și s-a dovedit că am dreptate. Mai mult decât atât la sfârșitul anului trecut a izbucnit un scandal și în ceea ce privește prețul apei în Valea Jiului. și atunci am avut o singură ieșire în public pe acel subiect care a fost închis. Despre o schimbare a statutului unei localități s-a auzit prima dată la Vulcan. Faptul că localitățile sunt municipii, orașe sau comune poate fi în favoarea sau în defavoarea cetățenilor. Faptul că Petroșaniul, Lupeniul și Vulcanul sunt municipii este un lucru favorabil pentru noi. În ceea ce privește municipiul Vulcan, lucrurile care au fost împrăștiate, sunt doar minciuni”, a subliniat Cristian Resmeriță, senator PSD.
Cum se stabilește
valoarea impozitelor?
Senatorul a explicat cum se stabilește, de fapt, valoarea impozitelor. Parlamentarul subliniază că valoarea impozitelor nu este calculată în funcție de rangul localității.
”S-a vorbit despre faptul că dacă am declasifica localitatea ar fi benefic pentru că ar scădea impozitele. Acest lucru este o minciună. Impozitele nu sunt date de rangul localității. Impozitul este dat de hotărârea de consiliu care stabilește valoarea lui. Impozitul local poate fi stabilit într-o localitate în funcție de valoarea imobilului. La noi valoarea impozitului este mult mai mică decât într-un oraș mare iar acest lucru este un avantaj. Procentul poate fi între 0,2% din valoare și 2% din acea valoare. Pot da un exemplu, dacă în acest moment s-ar declasifica Lugojul, nu ar mai avea 0,2%, cum este și la Lupeni, ci 1%, deci un impozit mai mare față de prezent. Impozitele nu sunt stabilite de faptul că o localitate este municipiu, oraș sau comună, ci de valoarea proprietății și de hotărârea de consiliu care stabilește impozitul”, a mai explicat senatorul.
Care sunt avantajele municipiilor?
Rangul localității contează într-o anumită măsură. Care sunt beneficiile municipiilor față de orașe sau comune. Senatorul PSD, Cristian Resmeriță, ne explică ce beneficii au municipiile.
”Un alt aspect care trebuie luat în considerare este acela că municipii cum sunt Lupeni, Vulcan și Petroșani sunt foarte avantajate de acest statut în momentul în care sunt repartizate fondurile. În momentul în care se face documentația pentru fonduri, Deva pentru că este municipiu reședință de județ are o altă axă de finanțare. Cu cât ești mai mic și ca organizare și ca populație și ca putere financiară, cu atât accesul la proiecte mari este aproape imposibil”, a explicat Cristian Resmeriță, senator PSD.
În plus, în zonele urbane, accesarea fondurilor este mai dificilă. Acolo trebuie constituite grupuri de acțiune locală.
”Noi nu avem zone rurale aici, dar cu sunt zonele de lângă Hațeg au nevoie de GAL-uri pentru că altfel nu pot accesa proiecte dacă nu se adună mai multe comune. La noi toată această poveste este doar o gargară electoral. În ceea ce privește Aninoasa, pentru o localitate cu o populație destul de mică, eu cred că există surse de finanțare pentru statutul de oraș”, a declarat Cristian Resmeriță senator PSD.
Monika BACIU