”… Am avut o sesizare din Valea Jiului pe probleme de muncã, iar aceasta era semnatã, cu adresa exactã si localitatea de provenientã. În urma verificãrii, pentru a vedea dacã cel care a fãcut sesizarea existã cu adevãrat, s-a constatat cã persoana de la adresa respectivã era decedatã de multã vreme” – Gabriel Lungu, secretar de stat, Ministerul Muncii.
Plângerile, reclamatiile fãcute de români românilor a devenit sport national. Multe sunt fondate, dar la fel de multe sunt rãutãti care pun pe drumuri autoritãtile spre tinte false. De când au început actiunile în fortã ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscalã – ANAF si cele ale Inspectiei Muncii din teritorii – ITM, parcã si apetitul cetãtenilor pentru plângeri – fãcute chioscului din coltul cartierului, al barului din vecinãtate sau al vecinilor etc. – a crescut considerabil. Doar cã autoritãtile sesizate au constatat cã multe dintre acestea sunt nefondate, unele chiar aberatii.
Asa a fost si cazul unui cetãtean care reclama la Parchet cã vecinul sãu detine un… sonar, care deranjeazã întregul bloc.
Rãu este cã acest lucru s-a extins si la nivel intitutional.Cum în România dreptul la petitie este garantat, institutiile statului trebuie sã verifice fiecare sesizare, chiar si cele anonime dacã detin date si fapte. Pentru Valea Jiului sunt frecvente astfel de plângeri, ele fiind sesizate deschis chiar de Agentia de Protectie a Mediului Hunedoara, care a fãcut o analizã a acestora si a constatat cã existã un curent de acest gen ce ar putea destabiliza zona. S-a fãcut referire la anumite ONG-uri care au ca scop stoparea oricãrui proiect de dezvoltare invocând, fãrã temei, protectia mediului.
La fel se întâmplã la nivel de Minister al Muncii în subordinea cãruia se aflã inspectoratele teritoriale de muncã. De când la minister, ca secretar de stat, se aflã un om al Vãii Jiului, Gabriel Lungu, reclamatiile îi sunt trimise direct. Pe lângã sesizãrile reale, acesta a constatat cã a pus în miscare un întreg aparat zonal pentru a rezolva problemele, dar multe dintre acestea erau false. Pentru a nu mai pune inspectorii pe drumuri, Gabriel Lungu s-a hotãrât sã verifice personal, în primul rând, dacã persoana care reclamã este realã, apoi sã cearã informatii suplimentare despre cel reclamat.
”De exemplu, am avut o sesizare din Valea Jiului pe probleme de muncã, iar aceasta era semnatã, cu adresa exactã si localitatea de provenientã. În urma verificãrii, pentru a vedea dacã cel care a fãcut sesizarea existã cu adevãrat, s-a constatat cã persoana de la adresa respectivã era decedatã de multã vreme” – a declarat Gabriel Lungu, secretar de stat în cadrul Ministerului Muncii. Mai mult, la firma reclamatã nu a existat un salariat cu respectivul nume…
Pentru ca aceste institutii sã lucreze în folosul oamenilor, pentru respectãrea legii si drepturilor salariatilor, cei care semnaleazã abuzuri trebuie sã-si asume sesizãrile si mai ales acestea sã fie argumentate si credibile.
Din pãcate, au existat si cazuri în care un vecin supãrat pe proprietarul unui bar, care a ales un alt vecin pentru a-i repara un gard, l-a reclamat pe proprietar, iar inspectorul ITM, din exces de zel, i-a aplicat o amendã ce-i poate închide afacerea, desi reparatia a durat douã ore. Inspectorul l-a ”încadrat” cu muncã la negru. Asta, în timp ce alte societãti s-ar putea chiar sã practice munca la negru…
Ileana Firtulescu