Pasul Vâlcan, statiune turisticã cu încãrcãturã istoricã. Autoritãtile locale de la Vulcan promoveazã statiunea montanã Pasul Vâlcan prin prismã istoricã. Douã drumuri pe care s-au dus bãtãlii istorice se aflã la cota 1621,6 metri. Edilii îsi doresc sã transforme cele douã drumuri în trasee turistice.

“Prin Pasul Vâlcan (1621,6 m) din muntii cu acelasi nume, aflati la granita dintre judetele Gorj si Hunedoara, trec douã drumuri istorice, ce ar putea deveni trasee turistice importante ale României. Primul drum se cheamã Troianul, sau Drumul lui Traian si face parte din drumul care unea, acum 2000 de ani, Drobeta cu Ulpia Traiana. El a fost construit de armatele romane pentru a cuceri capitala Daciei, Sarmizegetusa. Drumul intra în Gorj pe la Cãtunele, atingând Jiul la castrul de la Pinoasa, urma malul stâng al acestuia, trecând prin Pasul Vâlcan, apoi pe Valea Streiului, pânã la Hateg si ajungea la în inima Daciei. Istoricul Alexandru Stefulescu l-a reperat în dreptul castrului roman Bumbesti-Jiu, urcând pe Valea Porcului. El existã si azi, fiind folosit ca drum forestier, dar la aproximativ  5 – 6 km de Pasul Vâlcan dispare, devenind potecã de picior. Tot prin Pasul Vâlcan trece Drumul Neamtului, suprapunându-se pe o portiune de câtiva km cu Drumul lui Traian, spre Vulcan. I se spune asa, pentru cã, în Primul Rãzboi Mondial, în urma declaratiei de rãzboi a României împotriva Austro-Ungariei de la 27 august 1916, românii au trecut granita, ce se afla pe coama Meridionalilor, prin apropierea Pasului Vâlcan, sã elibereze Transilvania.Aici s-au dus lupte grele între nemti si români, transeele fãcute de soldati fiind vizibile si în ziua de azi”,  scrie Gheorghe Ile, primarul municipiului Vulcan.

Un alt drum încadrat la categoria celor judetene ar merita, potrivit edilului sã fie încadrat în categoria celor nationale, acesta fãcând legãtura dintre douã judete.

“Drumul Neamtului, marcat pe hartã ca drum judetean (DJ 664), desi ar merita titulatura de drum national, pentru cã leagã douã judete si chiar douã regiuni istorice, se desprinde din Drumul European 79 în dreptul comunei Turcinesti, o traverseazã spre nord, apoi trece prin Schela, Pasul Vâlcan si coboarã în orasul Vulcan. Pe vremuri era folosit de negustorii care fãceau comert peste granitã, dar dupã Primul Rãzboi Mondial, când a fost finalizat drumul de pe Defileul Jiului, Drumul Neamtului a fost pãrãsit. El mai e folosit, în prezent, de localnici si de cei care se ocupã de întretinerea liniei de înaltã tensiune de 220 kv, construitã în 1966 pentru a lega Centrala Electricã de Termoficare Paroseni, prin Târgu Jiu, în Sistemul Energetic National”,  mai spune primarul.

Autoritãtile locale de la Vulcan intentioneazã sã promoveze turismul si prin prima evenimentelor istorice care au avut loc aici.

Monika BACIU