6Avantaje si dezavantaje. În Valea Jiului functioneazã zeci de grãdinite care la începutul acestui an îsi vor deschide portile micilor învãtãcei care sunt pregãtiti sã descopere tainele educatiei sub formã de joc si joacã. Dacã unele grãdinite functioneazã în spatii improvizate, în scãri de bloc, altele functioneazã în spatii adecvate.

Grãdinite în apartamente

Educatia elevilor se poate face si în grãdinite amplasate în apartamente, la parterul blocurilor, dar si la lumânare. Cine vrea sã învete, dar si cine vrea sã dãruiascã cunostinte elevilor o poate face în orice conditii atâta timp cât existã bunãvointã. Asta o demonstreazã cadrele didactice de la Grãdinita P1 din Petrila care functioneazã la parterul unui bloc. Camerele au fost amenajate cu dragoste si asta se vede. Spatiul chiar dacã este mic este compartimentat pentru a fi prielnic procesului didactic.

”Ne pregãtim permanent, si aceastã varã a fost activã, conducerea scolii noastre a pus la dispozitie toate materialele necesare pentru efectuarea igienizãrilor si a deschideri în bune conditii a noului an scolar.

Colegele mele, cadrele didactice au venit în ultima sãptãmânã din aceastã varã sã pregãteascã spatiile, sã organizeze centrele de desfãsurare a actiunilor didactice si a jocurilor copiilor pentru cã desfãsurându-ne activitatea la parterul blocului,spatiul fiind foarte redus mereu trebuie sã depozitãm materialele didactice în cãmãri, bucãtarii si atunci în noul an scolar trebuie sã facem niste mici permutãri, sã aducem la dispozitia copiilor din grupa micã jocurile necesare si sã mutãm aceste truse în grupele celelalte pentru cã ne vin copii noi si totul trebuie sã fie curat si bine pus în evidentã pentru a atrage interesul copiilor”, spune Marcea Meraru, cadru didactic la Grãdinita P1 din Petrila. Spatiul desi este mic are si avantaje. Copiii pot socializa mult mai bine între ei, dar pot cunoaste si celelalte cadre didactice.

6-1”Avem si mici avantaje, unul dintre acestea fiind faptul cã micutii nostri tin mereu legãtura cu copii din celelalte grupe, nu se tem de doamnele educatoare de la celelalte grupe deoarece fluiditatea traficului este asiguratã, usile sunt mereu deschise pentru a permite comunicarea între copii si pentru a ajunge la celelalte spatii în camerele mai mici unde sunt centrele de nicip si apã, spatile de activitãti obtionale.

Noi suplinim faptul cã spatiul este restrâns prin organizarea mai multor activitãti extracuriculare, implicãm si pãrintii si iesim tot mai mult în aer liber. Derulãm multe proiecte în aer liber si creem multe obievtive culturale de interes pentru micuti”, a mai spus Marcela Meraru.

Grãdinite în spatii aerisite

De cealaltã parte se aflã grãdinitele care se aflã în spatii mari, luminoase, în clãdiri special amenjate pentru asa ceva. Dacã procesul didactic este unul pe mãsurã si aici existã mici neajunsuri.

”Pentru bunã dezvoltare a copiilor este necesarul de spatiu, ne bucurãm de spatiu mai mult decât suficient pentru joacã si pentru fiecare actiune de joacã care se desfãsoarã. Un alt avantaj ar fi bunã colaborare cu colegii nostri institutori, trecerea la clasa zero presupune automat cunostinte a cerintelor de grãdinitã si aceastã colaborare permite o mai bunã integrare în învãtãmântul primar, un mai bun mers al tuturor lucrurilor.  Sunt mici neajunsuri care pot tine de dotare sau poate putin de grupurile sanitare dar ne declarãm multumite cã functionam în cadrul scolii si suntem bine gãzduiti noi cã prescolari aici”, a spus Lucia Muntean, cadru didactic la Grãdinita IG Duca din Petrosani.

Desi procesul didactic se desfãsoarã cu aceeasi pasiune si dragoste fatã de elevi în ambele conditii, grãdinitele de la parterul blocurilor nu vor primi autorizatie de functionare în acest an.

Monika BACIU