Trenurile ce tranziteazã Valea Jiului acumuleazã frecvent întârzieri din cauza hotilor de fier vechi care au sustras piese întregi ce dirijau automat circulatia feroviarã.

Pe ruta Baru Mare- Strâmbuta- Petrosani, adicã pe distanta de aproximativ 40 de kilometri, mecanicii de pe locomotive circulã “pe vârfuri” de teamã sã nu sarã locomotiva de pe linii.

Mai grav, în unele puncte de pe segmentul feroviar din Valea Jiului, seful de tren si mecanicul opresc locomotiva, se dau jos si schimbã macazul cu mâna, iar apoi îsi vãd mai departe de drum. Politistii TF au în permanentã de muncã, aproape zilnic fiind înregistrat câte un furt de fier la calea feratã.

Segmentul feroviar Baru Mare-Petrosani-Strâmbuta a fost atacat sistematic de “magneti” (n.r.hotii de fier vechi cum sunt numiti în Valea Jiului) astfel încât toate trenurile, indiferent de rangul lor sunt directionate uneori manual, precum la începutul secolului al XXVIII – lea. Se întâmplã dupã câte un atac al hotilor. Acestia sunt organizati în adevãrate bande, furã tot ceea ce înseamnã metal de pe segmentul feroviar, iar autoritãtile nu reusesc sã facã fatã atacurilor. Imediat ce politistii TF reusesc sã “spargã” o bandã de magneti, o altã grupare îi ia locul. Majoritatea hotilor sunt din Valea Jiului, iar dupã ce sunt prinsi sustin cã au fost disponibilizati din minerit, iar fierul sustras este sigura lor sansã de a-si asigura pâinea zilnicã. Nimic mai fals spun oamenii legii. Peste 90 la sutã dintre cei prinsi nu au muncit o zi în minerit si nici nu ar vrea sã munceascã deoarece din furturile de fier vechi se trãieste foarte bine, un “magnet” putând ajunge la un venit lunar si de 2000 de lei.

Prinsi cu sina în spinare

Tronsonul feroviar ce strãbate Valea Jiului, era atacat de hoti în special pentru cuprul din cablurile care asigurau functionarea instalatiilor ce dirijeazã automat circulatia, dar acestia au început sã atace chiar si liniile de cale feratã. În zona Triaj din Petrosani, politistii din cadrul Biroului Transporturi Feroviare au prins persoane care tãiau cu un aparat de sudurã chiar linia feratã. Atunci politistii au evitat o catastrofã deoarece hotii au fost prinsi la timp, adicã exact cu câteva ore înainte ca un tren sã ajungã pe portiunea fãrã linie.

Maximilian Gânju